Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

METODE TRADITIONALE SI ALTERNATIVE DE EVALUARE ĪN ĪNVATAMANTUL PRIMAR - COMPLEXITATEA LOR

 

EVALUAREA SCOLARA DIN PERSPECTIVA ABORDARII SISTEMICE A PROCESULUI DE ĪNVATAMĀNT

 



CONCEPTUL DE EVALUARE



Īn evolutia conceptului de evaluare identificam trei categorii de definitii (Ch. Hadji, op.cit., pag. 30; Stcfflebeam, 1980, pag. 17; Cucos, op.cit., pag. 365):

1. Definitiile "vechi" - care puneau semnul egalitatii īntre evaluare si masurare (evaluare = masurare, E = M);

2. Definitiile care interpretau evaluarea īn raport cu obiectivele educationale (congruenta cu obiectivele educationale );

3. Definitiile care concep evaluarea ca emitere de judecati de valoare (evaluare = emitere de judecati de valoare ).

1. Definitiile "vechi" (evaluare = masurare)

Definitiile "vechi" puneau semnul egalitatii īntre operatia de masurare a rezultatelor scolare ale elevilor si evaluare (E = M). Definitiile din aceasta categorie ne conduc la ideea ca a evolua este identic cu a masura.¹
Istoriceste, din aceasta perspectiva, dezvoltarea evaluarii este īntr-o strānsa interdependenta cu dezvoltarea masurarii. Guy Berger, citat de Ch. Hadji, distinge trei faze īntr-o istorie "bine jalonata" īn SUA, si anume:
a). Testarea reprezinta prima perioada, cuprinsa īntre (1920-1940). Īn acest rastimp s-au facut eforturi deosebite de a verifica rezultatele elevilor si a absolventilor cu ajutorul probelor obiective si standardizate, si anume prin teste.
b). Perioada masuratorilor, care se extind pe durata razboiului. Necesitatea de a pregati masiv soldati si muncitori a condus la punerea la punct a unui sistem foarte extins de formare, dar si a instrumentelor care sa permita aprecierea si controlul eficacitatii acestei pregatiri.
c). Īn cea de-a treia perioada intra obiectivele si efectele politicilor educative. Este perioada evaluarii, īn care s-a manifestat ambitia de a aprecia coerenta sistemelor educative si de a le masura randamentul.
Definirea evaluarii ca masurare prezinta mai multe avantaje, dar si dezavantaje.

Avantaje:
- aceasta perioada a stimulat miscarea pedagogica de dezvoltare a masurarii stiintifice;
- atrage atentia asupra interesului pe care pot sa-l prezinte datele/informatiile tratate matematic;
- se sprijina pe o masurare precisa;
- rezultatele au grad mare de obiectivitate si fidelitate etc.
Dezavantaje:
- lasa īn afara evaluarii tot ceea ce nu este direct sau esentialmente masurabil;
- identitatea dintre masurare si evaluare implica o centrare strict instrumentala (pe testele standardizate);
- producerea de teste standardizate este dificila si costisitoare;
- ramān īn afara preocuparilor de evaluare aspecte importante care nu se supun masurarii.

1. Evaluare = congruenta cu obiectivele educationale

Cea de-a doua categorie de definitii exprima ideea ca prin evaluare trebuie sa se
determine congruenta performantelor īn īnvatare ale elevilor cu obiectivele prestabilite . Aceasta interpretare a evaluarii deriva din conceptia lui Ralf W. Tyler si vizeaza īn esenta raspunsul la īntrebarile: schimbarile vizate prin obiectivele educationale au fost produse īntr-adevar? si la ce nivel?
Am putea simboliza aceasta interpretare prin formula E = (P=O).
Avantaje:
- atrage atentia asupra necesitatii de a stabili un refential la care sa se raporteze rezultatele obtinute de elevi;
- ne īndeamna sa ne interesam īn procesul evaluativ atāt de produse (performante), dar si de modul īn care s-a ajuns la acele rezultate;
- se refera la o actiune puternic integrata procesului de īnvatamānt;
- odata stabilite obiectivele si criteriile, acestea pot furniza informatii importante asupra procesului īnvatarii de catre elev, dar si asupra produsului final;
- asigura retroactiune imediata;
- furnizeaza date asupra elevului, dar si asupra programului de instruire īn care acesta este implicat.
Dezavantaje:
- evaluarea se centreaza prea strāmt pe obiective, adesea exprimānd comportamente doar din domeniul cognitiv si motor, observabile si masurabile;
- se acorda prea mare importanta rezultatelor finale īn defavoarea proceselor;
- comportamentul elevilor reprezinta elementul ultim de judecata;
- evaluarea se dovedeste mai mult o actiune secventiala;
- centrarea excesiva pe obiective care exprima comportamente observabile si masurabile poate conduce la o deriva tehnicista; evaluatorul risca sa īndeplineasca mai mult un rol tehnic , oferit de operationalizarea obiectivelor.
2. Evaluare = emitere de judecati de valoare

Cea de-a treia categorie de definitii se centreaza pe procesele de enuntare de judecati de valoare asupra rezultatelor scolare pe baza unor criterii. Definitiile din aceasta categorie pot fi redate simbolic astfel : E = JP (E = evaluare, J = judecata , P= profesionala).
Rezulta ca evaluarea, din aceasta perspectiva, este o judecata profesionala, adica o operatie de expert (judecata experta).
Evident si acest tip de definitii prezinta si avantaje si dezavantaje .
Avantaje:
- permit o largire a variabilelor ce pot si trebuie sa fie evaluate;
- sunt permisive la experiente si expertize;
- nu conduc la pierderi de timp īn analiza datelor etc.
Dezavantaje:
- se sprijina pe rutina cadrelor didactice;
- li se pot contesta fidelitatea si obiectivitatea;
- datele si criteriile sunt ambigue;
- generalizarile pripite implica unele riscuri etc.

Definitiile relativ recente propuse de specialisti de prestigiu īn stiintele educatiei sunt foarte diverse. Ele au īnsa multe note comune.


Yvan Abernot , propune urmatoarea definitie :
"Evaluarea consta īntr-o masurare si o apreciere cu ajutorul criteriilor, a atingerii obiectivelor sau a gradului de apropiere sau de proximitate a unui produs al elevului īn raport cu o norma".
Sau, alta definitie data de acelasi autor: "Īn domeniul scolar , termenul de evaluare are sensul de atribuire a unei note sau a unui calificativ unei prestatii a elevului." (Yvan Abernot, op. cit., pag.5).
De Ketele (1982) afirma ca: "a evalua inseamna a examina gradul de corespondenta īntre un ansamblu de informatii privind īnvatarea de catre elev si un ansamblu de criterii adecvate obiectivului fixat, īn vederea luarii unei decizii."


Noizet (1978) da evaluarii urmatoarea definitie: " Īntr-o acceptiune mai larga , termenul de evaluare desemneaza actul prin care , un individ sau un obiect , se emite o judecata avānd ca referinta unul sau mai multe criterii."


Mergānd pe aceeasi linie a pluralitatii , a multitudinii de definitii care coexista astazi , Charles Hadji (pag.21) afirma: "A evalua poate sa īnsemne : a verifica , a judeca , a estima , a situa , a reprezenta , a determina , a da un verdict etc."


A EVALUA īnseamna , prin urmare:
a). a verifica ceea ce a fost īnvatat , īnteles , retinut ; a verifica achizitiile īn cadrul unei progresii;
b). a judeca o activitate sau un efort al elevului īn functie de anumite recomandari ; a judeca nivelul unui elev īn raport cu anumite norme prestabilite;
c). a estima nivelul competentei unui elev;
d). a situa elevul īn raport cu posibilitatile sale sau īn raport cu ceilalti ; a situa produsul unui elev īn raport cu nivelul general;
e). a reprezenta printr-un numar (nota) sau calificativ gradul reusitei unei productii scolare a elevului īn functie de diverse criterii;
f). a da un verdict asupra cunostintelor sau abilitatilor pe care le are un elev ; a da un aviz asupra valorii unei prestatii a elevului.


Īn actul evaluarii sunt implicate , dupa cum este lesne de observat , trei cuvinte cheie : a verifica , a situa , a judeca.


Evaluarea este un schimb cu dublu sens īntre cadrul didactic si elev . Cum remarca Jean Cardinet , "Evaluarea scolara este un demers de observare si interpretare a efectelor īnvatarii , care urmareste sa ghideze deciziile necesare unei bune functionarii a scolii . scoala are ca functie esentiala sa sustina , sa continue educatia pe care copilul o primeste īn familie , punānd la dispozitia sa resursele necesare unei dezvoltari generale ."(Apud Michel Barlow, op. citata. Pag.54)


Pentru profesor , evaluarea reprezinta un feed-back asupra eficientei activitatii didactice desfasurate.
Evaluarea īi arata cāt de eficient īsi dozeaza materialul, cāt de bine comunica cu elevii, cāt de eficiente sunt metodele si materialele didactice pe care le utilizeaza.
Un profesor are īntotdeauna nevoie sa stie ce succes a avut actul didactic pe care īl organizeaza pentru fiecare elev īn parte si pentru īntregul colectiv al clasei.
Aferentatia inversa furnizata de evaluare īl ajuta sa cunoasca ce au acumulat elevii, care sunt lacunele īn pregatirea lor, care sunt posibilitatile si ritmurile de īnvatare, atitudinile si interesele elevilor. Toate aceste date sunt esentiale daca profesorul vrea sa ia decizii pertinente privind individualizarea instruirii, īndrumarea elevilor īn orientarea lor scolara si profesionala.


Integrarea evaluarii īn activitatea pedagogica este foarte clar exprimata de David Ausubel si Floyd Robinson:
"Evaluarea este punctul final īntr-o succesiune de evenimente care cuprinde urmatorii <<pasi>>.":
a). Stabilirea scopurilor pedagogice, prin prisma comportamentului dezirabilv al elevilor;
b). Proiectarea si executarea programelor de realizare a scopurilor propuse;
c). Masurarea rezultatelor aplicarii programei;
d). Evaluarea rezultatelor;

 


 

 

¹ Marin Manolescu - "Evaluare scolara", Editura Meteor Press.
 

 

Material realizat de Silica Burca

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania