Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

PSIHOLOGIA ORGANIZAŽIEI MILITARE. MOTIVAŽIA.

CONSECINTE ALE STRESULUI ĪN ORGANIZATIA MILITARA
Capitan inginer psiholog Ciprian HANCIUC*
Coautor: psiholog principal Gabriela JELEA - VANCEA
**

 


REZUMAT

Viata si activitatea militara, īn conditii de pace si de criza si cu atāt mai mult īn timp de razboi, reprezinta o sursa de trairi emotionale pozitive si negative complexe, uneori contradictorii sau ambivalente, dar īntotdeauna aflate īn situatia de a genera si de a mentine stresul psihic.


Deoarece viata si activitatea militara, constituie o sursa capabila de a genera stres psihic, ce influenteaza negativ moralul trupelor si diminueaza capacitatea de lupta a militarilor iar "īn razboi stresul psihic devine o componenta a strategiei de concepere, organizare si ducere a luptei"
1 īn lucrarea de fata, ne-am propus ca obiectiv: identificarea factorilor de stres pe timp de pace din organizatia militara.


Scopul lucrarii este de:
- identificare a factorilor stresanti cu care se vor confrunta militarii īn situatii reale īn vederea reducerii victimelor stresului de lupta si de īmbunatatire a mediului profesional militar;
- cunoastere a modului de actiune a factorilor stresanti īn vederea pregatirii comandantilor si luptatorilor pentru gestionarea corespunzatoare a stresului.


Ipotezele cercetarii sunt:
- H0: stresul este datorat īntāmplarii (ipoteza nula);
- H1: stresul ridica probleme de adaptare īn mediul militar (ipoteza specifica);


Pentru testarea ipotezelor lucrarii, am ales ca univers al anchetei populatia constituita din 800 militari (ofiteri, maistri militari si subofiteri) din garnizoana X, aplicānd un chestionar, validat prin metoda test- retest, pe un esantion de 200 de subiecti.


1. Principalii factori stresori care pot aparea pe timp de pace sunt:
a. Volumul muncii, gradul īnalt de solicitare fizica si psihica a sarcinilor militare. Este cunoscut faptul ca, organizatia militara poseda o pronuntata inertie adaptativa, fiind īn general foarte stabila din punct de vedere al structurii si numarului de functii existente (crearea unei functii noi este un fenomen relativ rar īn armata) iar constrāngerile de ordin financiar impun, īn anumite perioade, reducerea personalului armatei. Legea cresterii endemice a birocratiilor, formulata de Parkinson, stipuleaza ca "volumul muncii creste astfel īncāt sa ocupe integral timpul alocat pentru īndeplinirea obiectivului fixat" 2 . Efectul global al sindromului "cumul de functii " apare ca stres 3 , ca un fenomen negativ pentru cei care duc īn "spate" alte cāteva functii, neremunerate si pentru care, mai sunt si evaluati ca si cānd ar face parte din atributiile functiei pentru care sunt īncadrati.
b. Pericolele posibile la care se expun militarii cānd mānuiesc armamentul si tehnica de lupta sau atunci cānd executa activitati cu risc crescut. Din cauza regimului activitatii, militarii din garda se afla īntr-o conditie psihofiziologica precara. Calitatea veghii este profund modificata si reactivitatea militarilor din garda este, īn general, alta decāt īn stare normala. Genul de modificari ce se produc, fara exceptie, la toti militarii din garda afecteaza constiinta.
c. Nivelul scazut al ordinii si disciplinei militare, climat de munca deficitar īn subunitati, conflicte īntre militari, calitatea slaba a procesului pregatirii pentru lupta. Principalele cauze sunt: nerespectarea prevederilor actelor normative privind pregatirea militarilor; slaba preocupare a comandantilor pentru cunoasterea subordonatilor si pentru solutionarea conflictelor dintre acestia; carente īn comportamentul social al unor militari; neīndeplinirea atributiilor functionale; īncalcarea regimului armelor de foc si munitiilor; conducerea autovehiculelor sub influenta bauturilor alcoolice.
d. Nostalgia, impactul instructiei asupra soldatului si stilul de conducere al instructorului militar. Nostalgia este cauzata de conditiile mediului si are ca efect slabirea capacitatii de lupta a trupelor, prin pierderea īncrederii īn sine 4 , a credintei īn victorie si prin īndreptarea energiei Eului īn alte directii decāt cele care privesc scopul pentru care se afla, īn acel moment acolo.


Modelul la care se raporteaza majoritatea ostasilor este instructorul, acesta fiind comparat cu capul familiei, principalul factor de coordonare si de educare.
Pregatirea pentru lupta, īn general, si instructia militara, īn special este perceputa ca o experienta profund negativa de cei instruiti. Exista anumite caracteristici care o fac sa fie "extraordinara" si sa persiste, de-a lungul anilor: subaprecierea statutului de civil; izolarea extrema de societatea civila si pierderea aproape totala a vietii private; evaluarea performantelor este facuta, la nivelul grupului si nu la nivel individual (sursa celor mai multe si mai serioase nemultumiri); accentuarea masculinitatii si agresivitatii (cultivarea superioritatii masculine); instructia ca sursa de stres. La recrutii aflati īn ultima parte a perioadei de instructie apar sentimente de afectiune si admiratie pentru instructorul militar. Interesant este faptul ca multi dintre ei nutresc sentimente similare si fata de armata, īntr-o perioada īn care dificultatile vietii militare ating apogeul, īn timp ce privilegiile sunt foarte putine. Faptul ca cei mai multi soldati tin la instructorul lor si la armata este important.


e. Probleme nerezolvate sau evenimente īn familie (nasterea copiilor, divortul, decesul, anumite boli, faptul ca sunt unicii īntretinatori ai membrilor familiei). Conform scalelor de evenimente de viata ale lui Holmes si Rahe 5 frecventa diverselor evenimente de viata stresante atrage dupa sine importante reactii de adaptare ale individului. Daca acestea nu se declanseaza, deoarece cerintele depasesc resursele obiective si/sau subiective ale individului, pot aparea ca urmare decompensari psihice si/sau fizice.


f. Stresul pensionarii
(al trecerii īn rezerva). Odata cu anuntarea masurilor de modernizare, restructurare, disponibilizare a cadrelor din armata, o noua forma de stres ia amploare: stresul disponibilizarii.


O mare problema cu care se confrunta militarii este legata de incertitudinea cu care ei īsi privesc viitorul. Lipsa unei minime perspective, chiar īntr-un orizont de timp scurt, circulatia lenta si distorsionata a informatiilor, o secretomanie argumentata de dorinta de a nu crea presiuni nejustificate īn sistem, au distrus speranta ca ziua de māine poate aduce ceva mai bun si au generat stari de lucruri greu de acceptat: erodarea valorilor morale ale armatei, neīncrederea īn solutiile adoptate, īn reforma, dezinteres īn īndeplinirea atributiilor functionale, neasumarea raspunderii comandantilor īn luarea unor hotarāri. "Cresterea stresului este, pentru unii, proportionala cu apropierea momentului pensionarii" 6 . Pentru militarii activi, pensionarea poate deveni o experienta teribila, mai ales cānd se confirma supozitia ca dupa pensionare nimeni nu-i mai ia īn seama. Daca apogeul experientei este atins abia īn pragul pensionarii, regretele sunt cu atāt mai mari cu cāt nu o mai pot fructifica. La apropierea pensiei, sentimentul ca privilegiile cāstigate ca urmare a unui rang detinut pot fi pierdute, devine stresant.


g. Insuficienta echipamentului, hranei, conditiilor de cazare si petrecere a timpului liber.
Acesti factori fac referire la proasta aprovizionare cu echipament militar sau lipsa fondurilor necesare echiparii cadrelor la timp, conform normativelor īn vigoare, la calitatea proasta a echipamentului distribuit, purtarea de catre militarii īn termen de echipament uzat, cu timpul de folosinta depasit si care nu mai poate fi reparat.

2. Metodologie de cercetare

Ca metoda de investigatie am utilizat: analiza documentelor cu evidenta evenimentelor grave de la unitati, chestionarul administrat colectiv (anexa 1), discutii individuale si de grup cu militarii privind problemele ce le resimt īn mediul militar si modul de influenta al acestora asupra adaptarii.
Pentru constituirea esantionului am utilizat selectarea aleatorie simpla (random sampling) prin aplicarea seriilor de numere aleatoare luate din tabelele Tippett. Esantionul a fost format din 200 de subiecti.
Esantionul a fost grupat dupa urmatoarele dimensiuni:
- functie de vārsta:īn 7 intervale (20- 25, 26- 30, 31- 35, 36- 40, 41- 45, 46- 50, 51- 55)
- functie de vechimea īn munca:īn 5 intervale (0- 5, 6- 10, 11- 15, 16- 20, peste 20 ani)
- nivelul studiilor: medii / superioare;
- stare civila: casatorit, necasatorit, divortat, vaduv.
- componenta familiei (daca subiectii esantionului au sau nu copii)


Datorita faptului ca, īn literatura de specialitate romāneasca nu am gasit un test validat care sa masoare direct stresul, din analiza altor teste de stres (nevalidate) si cunoscānd bine mediul organizational militar si problemele generatoare de stres cu care se confrunta militarii, referitoare la: conditiile de munca, pericolul fizic, excesul/lipsa de activitate, stresul relational, exercitarea unei anumite responsabilitati am īntocmit un chestionar cu 17 īntrebari (anexa 1). Acest chestionar a fost validat prin metoda test- retest, aplicat la esantion la o diferenta de 6 luni, obtināndu-se un coeficient de corelatie de 0. 8. Chestionarul a fost pretestat pe un numar de 10 subiecti (ce nu faceau parte din esantion) apoi au fost efectuate corecturile necesare asupra chestionarului initial. Pentru aplicarea īn teren a chestionarului am ales cadrul fizic (locul de munca).


Prelucrarea informatiilor a cuprins codificarea raspunsurilor obtinute la īntrebarile deschise si crearea bazei de date pentru prelucrarea statistica a acestora (īnregistrarea tuturor variantelor de raspuns conform scalelor, obtinānd astfel frecventele absolute). Din frecventele absolute am calculat frecventele teoretice. Īn final am efectuat o analiza de continut considerānd ca este necesara o clarificare a īntrebarilor si raspunsurilor, deschise īn cea mai mare parte. Conform definitiei lui Berelson B. 7 , analiza de continut "este o tehnica de cercetare pentru descrierea obiectiva, sistematica si cantitativa a continutului manifest al comunicatiilor, avānd drept scop interpretarea lor".

3. Concluzii

Alegerea carierei militare s-a facut, raportat la vechimea īn munca, starea civila si nivelul studiilor datorita prestigiului īntre arme si īn societate (dominanta psihoaptitudinala a īntregului esantion), si-a dorit aceasta meserie si stil de viata.


Desi una din cauzele favorizante stresului este situatia materiala precara, retributie insuficienta (9), din raspunsurile subiectilor nu am īntālnit ca varianta de raspuns ofera o situatie materiala sigura.


Este notabil faptul ca, cei mai multi dintre subiecti (25 %) recunosc prestigiul oferit de profesie si sistem.


Adaptarea la mediul militar, ca factor stresant, s-a efectuat repede (pāna īn 1 luna) pentru 50 % dintre subiecti, cu o repartitie uniforma pe toate categoriile de vārsta, pāna īn 4 luni pentru 25 % (cu vārstele cuprinse īntre 26- 40 ani) si peste 4 luni pentru ceilalti 25 % (20 – 45 ani). De asemenea, mai rapid s-au adaptat:
- subiectii cu peste 20 ani vechime decāt cei cu mai putina experienta;
- subiectii casatoriti decāt cei necasatoriti, vaduvi si divortati;
- subiectii cu studii medii decāt cei cu studii superioare;
- subiectii cu copii (parinti) decāt cei fara copii.


Īn afara situatiei de consum de alcool (8), mentionat la persoanele singure, situatie justificata de context, apreciem ca nerelevanta corelatia dintre consumul de alcool si vārsta, vechimea, nivelul de pregatire si componenta familiei, ceea ce demonstreaza ca viata īntr-o unitate militara, cu un regim ordonat, a avut o consecinta benefica si asupra comportamentului extraprofesional īn general.


Cele mai frecvente raspunsuri referitoare la greutatile din familie (9) sunt: decesul sau īmbolnavirea rudelor apropiate, rude īn īntretinere, retributie insuficienta (acestea fiind īntālnite si īn scala evenimentelor stresante de viata a lui Holmes si Rahe). Cele mai mari greutati īn familie le au persoanele:
- cu vārsta cuprinsa īntre 40- 50 ani, cu parinti īn vārsta si cu copii ce nu si-au īncheiat īnca pregatirea profesionala si nu si-au asigurat independenta materiala;
- cu pāna īn 10 ani si cei peste 20 ani vechime (la care īnregistram si departarea de familie);
- casatorite si vaduve fata de cei necasatoriti si divortati;
- cu studii medii fata de cei cu studii superioare;
- fara copii (la care apare si departarea de familie) fata de cei cu copii.


Consideram ca nesemnificative elementele exogene generatoare de stres īn contextul temei tratate.


O atentie deosebita am acordat aprecierii facute relatiilor interumane din subunitati (10). Apreciez ca īntre raspunsurile: "Nesatisfacatoare. Dificile īntre generatii" si "Satisfacatoare. Se poate si mai bine" – diferenta este nesemnificativa, astfel ca, 52 % din esantion au optat pentru aceste raspunsuri – ceea ce sugereaza ca acopera o parte din cauzele obiective ale stresului.


Democratizarea relatiilor īn societatea romāneasca īn ultimii 15 ani a influentat si relatiile socioprofesionale din armata. Aceasta se reflecta diferit la nivel individual, īn consecinta s-au nascut stari (individuale) conflictuale, latente sau manifeste care nu īntotdeauna au putut fi detensionate. Cei total nemultumiti sunt tinerii de pāna īn 30 ani, care atribuie situatia data īn principal conflictului dintre generatii.


Subiectii care au apreciat relatiile de grup ca "bune" si "foarte bune" au facut trimitere la relatiile pe orizontala, atāt īn grupele de vārsta cāt si la cele ce prezinta vechimea īn unitate. S-au constituit microgrupuri de interese care promoveaza cu prioritate atingerea scopurilor individuale si nu cele ale unitatii (subunitatii).


S-a denaturat conceptul de "bine" odata cu modificarea scalei de valori a comunitatii socioprofesionale. Unitatea militara este privita ca o sursa de īmpliniri materiale – ca oricare alt loc de munca, īn multe cazuri – ca singura alternativa viabila īn perimetrul geografic dat. De asemenea, s-a deteriorat respectul pentru institutia armatei, pentru valorile ei traditionale.


Subiectii casatoriti declara mai deschis alienarea relatiilor intragrupale, lipsa de respect fata de functie, vechime, apreciind ca, tineretul vede īn democratizarea relatiilor personale o egalizare (nejustificata) fata de actul decizional, experienta si cunostintele fiind insuficiente pentru aceasta.


Personalul cu studii medii resimte mai mult acest nou "val" īn reasezarea valorilor de grup prin atitudinea nonconformista a noii generatii de absolventi ai īnvatamāntului superior militar.


Subiectii parinti sustin cele de mai sus, apreciind ca dominant modul īn care, īn unele cazuri, tinerii au fost educati īn familie, raportarea, īnca din copilarie la sistemul general de valori.


Relatiile tensionate īntre colegi (11) au fost declarate astfel:
- de subiectii cu vārsta pāna īn 30 ani ce atribuie situatia conflictului dintre generatii;
- de cei cu vechime de peste 20 ani datorita diferentelor de opinii iar cei tineri, cu vechime pāna īn 5 ani, īsi recunosc greselile personale si neīndeplinirea atributiunilor functionale;
- subiectii casatoriti au mai multe relatii tensionate (36 %) fata de cei necasatoriti, vaduvi, divortati;
- de catre cei cu studii medii (31 %) fata de cei cu studii superioare (4, 5 %);
- de catre cei cu copii (27 %) fata de cei fara copii (9 %).


Recunoasterea meritelor (12) este un parametru care ierarhizeaza indivizii īn grup si un mijloc de īntarire a autoritatii.


Valori mari īntālnim la toate categoriile de vārsta ceea ce dovedeste importanta sa. Nu se poate grupa felul īn care se raporteaza fiecare individ fata de acest mijloc de care factorul decizional dispune.


De asemenea, tinerii cu vechime mica simt nevoia de a fi apreciati īn colectivitate, iar cei cu vechime de peste 20 ani vad recunoasterea meritelor ca o reconfirmare a statutului obtinut.


Subiectii casatoriti (65 %), cei cu copii (50 %) si cei cu studii medii (40 %) au nevoie īntr-o masura mai mare de recunoasterea meritelor.


Subiectii au afirmat ca nu s-a folosit corespunzator acest mijloc, uneori creāndu-se disensiuni īn grup si pe aceasta cale. Sensibilizarea factorilor decizionali, privind aprecierea cāt mai obiectiva, mai ales īntr-o colectivitate restrānsa īn care relatiile directe sunt frecvente (cunoasterea interpersonala fiind mai profunda) este una din propunerile reiesite din prezentul studiu.


Analiza īntrebarii nr. 13, referitoare la faptul de a avea rabdare īn a asculta pāna la capat si a suporta partenerul de dialog, a dovedit ca starile conflictuale se nasc si din respectarea / nerespectarea normelor de buna purtare; nerespectarea acestora permanentizeaza o stare tensionata latenta, īn care un conflict deschis poate apare si din cauze minore.


Afirma ca nu au suficienta rabdare īn a asculta pāna la capat si a suporta partenerul de dialog:
- cei cu vārstele cuprinse īntre 20- 35 ani si cei de peste 40 ani;
- cei cu vechimea de peste 20 ani (25 %);
- cei casatoriti (55 %), probabil acumularilor din timpul petrecut īn familie;
- cei cu studii medii (40 %) mai mult decāt cei cu studii superioare (20 %);
- subiectii parinti 35 % si din cei fara copii 25 %.


Īn corelatie cu vārsta, vechimea īn munca, nivelul studiilor, starea civila si componenta familiei, ca elemente de disconfort īn armata (14), īn ordinea ponderii s-au īnregistrat: incompetenta īn general si a sefilor īn special; lipsa dotarilor; incertitudinea mentinerii īn post; precaritatea socioocupationala; lipsa de comunicare cu esaloanele superioare; apatia, indiferenta; lipsa de respect; relatii neprofesionale; retributia necorespunzatoare; reticenta la nou; nepotismul.


Din totalul subiectilor 55 % au declarat ca ar dori sa plece din armata (15), motivele declarate fiind: dorinta unui cāstig mai mare; nerespectarea drepturilor regulamentare; instabilitatea locului de munca; reticenta la nou.


Din analiza valorilor obtinute reiese ca doresc sa plece din armata, invocānd diferite motive, urmatorii subiecti:
- cu vechimea īn munca de peste 20 ani si vārsta cuprinsa īntre 40 - 42 ani care au īnca putere de munca, sunt bine pregatiti profesional, si au sansa īntr-o a 2- a cariera profesionala;
- cei casatoriti (50 %). Motivul plecarii este legat de relatii ce tin de sistemul militar (27 %) si apoi un cāstig mai mare (23 %); cu studii superioare si medii, īn proportii egale (27 %).
- cei cu copii (32 %) – surprinzator, avānd īn vedere faptul ca acestia se presupune ca au mai multe obligatii si probleme - iar din cei fara copii 23 %.


Relatia cu comandantul direct (16) este īn principal informala nefiind conditionata de vārsta sau vechimea īn munca; īn functie de celelalte dimensiuni promoveaza relatii informale cu acesta:
- subiectii necasatoriti, vaduvi si 85 % din cele casatorite;
- subiectii cu studii cu studii medii (63 %) sunt mai apropiati sefului direct;
- subiectii cu copii (54 %).


La īntrebarea nr. 17 referitoare la propuneri pentru īmbunatatirea mediului militar se regasesc:
- "respectarea normelor si regulamentelor īn vigoare" (43 %): este īnca un moment īn care, se recunoaste, modul defectuos īn care se aplica principiul democratic īn armata si cu elementul de disconfort, din īntrebarea nr. 14, (incompetenta sefilor);
- "promovarea tinerilor" (17 %): conform grupelor de vārsta tānara (20 – 30 ani) corelatie cu motivul de disconfort din īntrebarea 14 "ce suportati cel mai greu īn armata";
- "stabilitate mai mare" (17 %): corelatie cu motivul de insatisfactie "instabilitatea locului de munca" (din īntrebarea 15);
- "transparenta reformei" (13 %);


Din valorile obtinute observam ca majoritatea propunerilor au fost facute de cei pāna īn vārsta de 50 ani, si īn special de cei tineri (37 %) cu vārsta pāna īn 30 ani. Aceasta ne duce la concluzia ca la cei trecuti de 50 ani (care pot trece īn rezerva īn orice moment) se manifesta o stare de "indiferenta si apatie", o "reticenta la nou" (corelatie cu īntrebarea 14).


Īn corelatie cu vechimea īn munca, observam ca marea majoritate a tinerilor cu vechime de pāna īn 10 ani (37 %) solicita: respectarea normelor si regulamentelor īn vigoare si promovarea tinerilor.


Īn functie de studii, subiectii cu studii medii (77 %) au mai multe propuneri decāt cei cu studii superioare (23 %) privind īmbunatatirea mediului militar.


Din corelatia starii civile observam ca subiectii casatoriti (80 %) sunt mai critici privind īmbunatatirea mediului militar īn comparatie cu ceilalti (20 % - necasatoriti, divortati, vaduvi).


La subiectii parinti (63 %) confruntati cu mai multe probleme (inclusiv cele familiale legate de cresterea copiilor), din datele obtinute, se observa ca au mai multe propuneri pentru īmbunatatirea mediului militar.


Deoarece la propuneri, īn plan secund, se evidentiaza stabilitate mai mare - īn corelatie directa cu motivul de insatisfactie incertitudinea mentinerii īn post, putem aprecia validarea ipotezei ce sta la baza studiului.


Din discutiile purtate cu subiectii pe grup si individual, a reiesit mentinerea elementelor structurate īn chestionar:
- problemele personale nu au o pondere deosebita, īn conturarea starii generale de spirit;
- exista omogenitate de grup, atāt īn plan functional cāt si īn plan comportamental.


Elementele de destabilizare a relatiilor de grup s-au evidentiat a fi:
- conflictul dintre generatii;
- incompetenta sefilor atāt īn plan profesional cāt si al conducerii unitatilor;
- incertitudinea mentinerii īn post.


Īn aceste conditii, se contureaza o stare latenta de stres, care, poate conduce spre situatii conflictuale manifeste. Īn actuala structura functionala exista posibilitatea unei interventii din partea factorilor de raspundere pentru dezamorsarea situatiei. Totusi s-a exprimat convingerea ca nu exista vointa manageriala pentru aceasta. Este si motivul pentru care jumatate din esantionul cuprins īn cercetare īsi exprima dorinta de a pleca īn alte unitati sau domenii de activitate.


Concluzie: īn urma valorilor obtinute dupa aplicarea chestionarului, privind factorii ce determina stresul īn armata, consider ca, ipoteza nula (H0: stresul este datorat īntāmplarii) este infirmata si atunci acceptam ipoteza specifica (H1: stresul ridica probleme de adaptare īn mediul militar).

Īn functie de raspunsurile subiectilor la īntrebarile din chestionar vom face unele propuneri pentru īmbunatatirea mediului militar si, implicit, pentru eliminarea anumitor elemente de destabilizare (factori generatori de stres) din organizatia militara.


a. Privitor la raspunsul "incompetenta atāt īn plan profesional cāt si al conducerii unitatilor":
* promovarea sa se faca conform criteriilor stabilite īn "Ghidul carierei militare" prin concurs si nu prin numiri īn functie;
* managementul resurselor umane trebuie sa aiba īn vedere un schimb natural a generatiilor pentru a asigura o continuitate īntre cadrele foarte tinere si cele apropiate de pensia naturala;
* promovarea īn functiile de decizie a unor cadre competente atasate cauzei.
b. " incertitudinea mentinerii pe post " si " lipsa transparentei reformei" au creat situatii īn care perioade de timp īndelungate, cadrele militare nu si-au mai īndeplinit corespunzator atributiile functionale, functiile īn care īsi desfasurau activitatea urmānd sa fie desfiintate. Propunere: cunoasterea perspectivei carierei militare si existenta unei strategii clare, pe etape, transparenta īn care sa se cunoasca ce unitati ramān, care se desfiinteaza, ar reduce stresul si ar preīntāmpina anumite situatii de soc pentru cadrele militare, ce pot duce la anumite aspecte nefavorabile si pe plan familial.
c. "actualizarea regulamentelor conform realitatii" - unele regulamente au fost modificate, altele sunt depasite. Propunere:
* este necesara actualizarea lor la realitatile din teren si la necesitatile sociale, financiare, reale ale cadrelor militare.
* respectarea regulamentelor de la comandant pāna la ultimul subordonat.
d. Īntre motivele pentru care cadrele ar pleca din armata au fost si "reticenta la nou" si "dorinta unui cāstig mai mare". Din fericire armata are militari bine pregatiti, oameni īn care a investit, dar, pe care, din pacate nu stie sa-i motiveze pentru a- i pastra, nu le lasa libertatea initiativei, īntrucāt armata se caracterizeaza, īn mare masura prin conservatorism. Sunt multe firme particulare si de stat care racoleaza acesti oameni, īi motiveaza financiar, le ofera locuri de munca īn care nu se confrunta cu lipsuri de tot felul.
Propunere: gasirea unor sisteme de motivatii prin care armata sa-si pastreze oamenii bine pregatiti (cresterea atractivitatii profesiei de militar si a statutului personalului din M. Ap. N.).
e. Repartizarea judicioasa a sarcinilor si misiunilor, astfel īncāt sa se evite īncarcarea cu sarcini peste posibilitatile de rezolvare, si acordarea timpului fizic necesar rezolvarii sarcinilor.


BIBLIOGRAFIE


1. [Ministerul Apararii Nationale - Marele Stat Major]: Pregatire psihica pentru lupta (manual), Ed. Militara, Bucuresti, 1993
2. Chelcea, S. I., Chestionarul īn investigatia sociologica, Ed. stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1975
3. Floru, R.: Stresul psihic, Ed. stiintifica, Bucuresti, 1974
4. Golu, M.: Dictionar de Psihologie Sociala, Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1981
5. Horst, H. S., Teste de personalitate (traducere de Mihalache A.), Ed. Gemma Pres, Bucuresti, 2001
6. Papari, A.; Sīntion, F. (coord.): Psihologie Manageriala, Ed. Fundatiei Andrei saguna, Constanta, 2000
7. Turcu, M.: Efectele psihice ale perturbarii somnului īn serviciul de garda militara, Ed. Universitatii Lucian Blaga, Sibiu, 2001
8. Zamfir, C; Vlasceanu, M.:Dictionar de sociologie, Ed. Babel, Bucuresti, 1993
9. * * *: colectia revistei Spirit militar modern, perioada 1994- 2003
 

 


 

* Statul Major al Fortelor Navale
** Centrul Militar Zonal Braila
1. [Ministerul Apararii Nationale - Marele Stat Major]: Pregatire psihica pentru lupta (manual), Ed. Militara, Bucuresti, 1993
2. Vlasceanu, M., Legea lui Parkinson, īn „Dictionar de sociologie”, C. Zamfir, L. Vlasceanu (coord.), Ed. Babel, Bucuresti, 1993, p. 326.
3. Lt. Cīndea, I., Sindromul cumul de functii, art. īn rev. Spirit Militar Modern nr. 2 / 1997, Pag. 23- 24
4. Balan, I. C., Nostalgia, art. īn rev. Spirit Militar Modern nr. 3/1995, pag. 24- 25
5. Papari A., Sīntion F. (coord.): Psihologie Manageriala, Ed. Fundatiei Andrei saguna, Constanta, 2000, pag. 316
6. Col (r) Stanciu, I, Cpt. Mihalcea, N: Stresul pensionarii, art. rev. Spirit Militar Modern nr. 1/2000, pag. 22
7. Chelcea, S. I., Chestionarul īn investigatia sociologica, Ed. stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1975

 

 


 

 

Anexa 1


TEST DE STRES


Cu ajutorul acestui test veti putea afla mai multe despre capacitatea dumneavoastra de īncarcare (sau de rezistenta la solicitari), īn special īn ceea ce priveste conditiile de stres de durata de la locul de munca, din viata de zi cu zi profesionala sau particulara.


Nu aveti o limita de timp. Bifati, unde este cazul, īn casutele care vi se potrivesc cel mai bine. Nu exista raspunsuri gresite ci, oameni care reactioneaza diferit.


1. Vārsta (ani):
20-25 26-30 31-35 36-40 41-45 46-50 51-55

                                       

2. Vechime īn munca (ani)
0-5 6-10 11-15 16-20 peste 20
                      
3. Studii: - medii - superioare

                           

4. Starea civila: - necasatorit - divortat - casatorit - vaduv
                                                                 
5. Aveti copii? - DA - NU
                           
6. Va place arma si specialitatea militara pe care ati ales- o ? Daca da, de ce?
7. Cāt timp v- a trebuit sa va acomodati cu rigorile serviciului militar?
8. Vi se īntāmpla sa consumati frecvent bauturi alcoolice?
9. Aveti greutati (parinti bolnavi, membri din familie incurabili sau cu deficiente: parinti, copii decedati etc) īn familie?
10. Caracterizati relatiile dintre militarii din subunitate.
11. Aveti relatii īncordate cu unii din colegi ? Daca DA, din ce motiv?
12. Pentru mine conteaza foarte mult sa fiu laudat si sa mi se recunoasca meritele.
totdeauna     aproape totdeauna         uneori niciodata
                                                       
13. Īmi vine greu sa nu īmi īntrerup partenerul de discutii īnainte ca acesta sa termine ce are de spus.
totdeauna aproape totdeauna uneori niciodata

14. Ce suportati cel mai greu īn armata?
15. V- ati gāndit vreodata sa plecati din armata? Daca DA care a fost motivul?
16. Caracterizati īn cāteva cuvinte relatiile cu comandantul direct (daca este corect īn calitate de sef).
17. Aveti vreo propunere pentru īmbunatatirea mediului militar īn care traiti īn aceasta perioada a vietii? Care?

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania