Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

INTELIGENTA EMOTIONALA SAU  INTELIGENTA SOCIALA ĪN MEDIUL MILITAR!?
Margareta Iosub*
Maria Comaneanu**
Alina Bania***
Irina Papaleata****

 


Omul este un animal social, dupa cum a spus Aristotel, īnca din sec. IV ī.c. Omul traieste si activeaza īntr-un mediu social, nu poate exista īn izolare. De aceea, eficienta sa atāt īn rezolvarea problemelor din viata de zi cu zi, cāt si a celor īntālnite īn activitatea profesionala, nu depinde numai de aptitudinea intelectuala, ci si de capacitatea de a construi si dezvolta relatii interpersonale pozitive si armonioase, care sa permita īndeplinirea telurilor propuse. Suntem īn era īn care tot mai multe voci sustin necesitatea dezvoltarii acelei laturi a naturii umane care este inteligenta emotionala, cea care ne asigura succesul atāt īn plan profesional,cāt si personal. Īn ultima perioada īnsa, cānd vine vorba de eficienta, discutiile se poarta mutāndu-se de la notiunea de inteligenta cognitiva la notiunea de inteligenta emotionala, si mai nou la cea de inteligenta sociala. Prin urmare, apare ca noua tendinta de redefinire a conceptului de inteligenta sociala diferita de inteligenta emotionala, nu ca parte a acesteia ci ca dimensiune de sine statatoare.


I. Introducere: delimitare conceptuala - inteligenta cognitiva, inteligenta emotionala, inteligenta sociala

Termenul de INTELIGENTA provine din latinescul INTELLIGERE care īnseamna a relationa, a organiza sau de la INTERLEGERE, care presupune stabilirea de relatii īntre oameni.


Secolul XX a fost dominat de conceptul "coeficient de inteligenta" (I.Q.) ca indicator extrem de important īn anticiparea performantelor de care ar fi putut fi capabil un individ. Ideea ca un singur numar format din trei cifre desemneaza o persoana ca avānd un anumit de potential sigur de succes īn viata īncepuse sa devina un crez. Experienta a demonstrat īnsa ca a fi deosebit de inteligent nu īnseamna neaparat a fi eficient.


Cel ce a rasturnat una din cele mai fundamentale ipoteze ce a stat la baza īnsasi a educatiei si psihologiei, si anume aceea ca eficienta apare datorita unei singure caracteristici numita "inteligenta"(mentala) este Howard Gardner . Astfel a prins contur conceptul de "inteligenta emotionala" (I.E.) care īl implica pe cel de I.Q., dar si īl depaseste prin complexitate. Ultimul deceniu a profilat mult mai bine termenul de I.E., iar Daniel Goleman si-a adus foarte mult contributia īn acest sens. Asadar pornind de la sesizarile facute de acesta, cum ca "suntem judecati nu dupa inteligenta noastra ori dupa competenta profesionala, ci dupa comportamentul nostru fata de noi si fata de ceilalti" putem defini I.E. si prin urmare daca ar fi sa dam o definitie simpla , am putea spune ca omul care prezinta un coeficient ridicat al I.E. este o persoana inteligenta dar si foarte abila īn relationarea īn plan social, un om capabil sa comunice eficient cu ceilalti, sa-i coordoneze, sa rezolve abil si cu diplomatie diverse conflicte si situatii problematice.


Deci, ca o concluzie de moment cele mai multe lucrari de specialitate au raspāndit īn ultima vreme foarte mult ideea ca exista clar doua categorii principale īn care poate fi īmpartita inteligenta: cea cognitiva (analitica, logica) si cea emotionala. Cea dintāi este strategica si actioneaza pe termen lung, pe cānd cea de-a doua poate oferi raspunsuri la probleme curente.


Legāndu-ne mai departe de ideea ca traim īntr-o societate dinamica unde totul este īn schimbare, unde oamenii de stiinta fac noi descoperiri care conduc la revolutionari ale diferitelor concepte, dar si domenii de activitate, putem spune ca acest fenomen specific mai ales psihologiei are influente ce se manifesta implicit si īn domeniul militar.


Īn acest context, al mediului militar, īn special vis a vis de formarea cadrelor si īn mod deosebit a celor cu pregatire superioara investite cu responsabilitatea de a conduce structuri sociale sau de a gestiona procese cu specializare stricta, aplicarea acestor concepte constituie o prioritate cu semnificatie majora.
La prima vedere lucrarea pare a acorda importanta conceptului de I.E. īn mediul militar, īnsa ceea ce dorim mai mult decāt atāt este chiar depasirea acestui concept si evidentierea unei alte inteligente si anume inteligenta sociala (IS.).


Plecānd de la ideea ca "dincolo de I.Q. este I.E. " invocam teoria: " dincolo de I.E. este I.S. ".
Totul a pornit de la studiul celor mai importante lucrari referitoare la I.E. :
- Īncepānd cu anii 1980, Howard Gardner elaboreaza modelul pentru inteligente multiple: verbal-logica, matematic-simbolica, spatiala, kinestetica, interpersonala, intrapersonala si muzicala.
- Prin anii 1990, Daniel Goleman, vorbeste clar despre coeficientul emotional īncercānd sa īncadreze un model practic alcatuit din cinci dimensiuni.
- Īn anii 2000, Steven J. Stein si Howard E. Book, descriu o alta organizare a inteligentei emotionale.
Un studiu recent elaborat de catre Karl Albrecht mentioneaza necesitatea rearanjarii modelului "multiplelor inteligente" al lui Howard Gardner, īn alte sase categorii primare :
1. inteligenta abstracta: rationamente simbolice;
2. inteligenta sociala: legaturile interumane;
3. inteligenta practica: organizarea activitatilor;
4. inteligenta emotionala: constiinta de sine si auto-controlul;
5. inteligenta estetica: sensul formelor, desenul, muzica,arta si literatura;
6. inteligenta kinestetica: capacitatile fizice cum ar fi cele sportive, dansul, muzica etc.
Modelul practic al competentei I.E. elaborat de Daniel Goleman identifica urmatoarele cinci dimensiuni:
1. Constiinta de sine;
2. Auto-cenzurarea;
3. Motivatia;
4. Empatia;
5. Relatiile.


Steven j. Stein si Howard E. Book se refera la organizarea I.E. sub forma unor domenii, dupa cum urmeaza:
1. Domeniul intrapersonal: constiinta emotionala de sine, caracterul asertiv, independenta, respectul de sine, īmplinirea de sine;
2. Domeniul interpersonal: empatia, responsabilitatea sociala, relatiile interpersonale;
3. Domeniul adaptabilitatii: testarea realitatii, flexibilitatea, solutionarea problemelor;
4. Domeniul administrarii stresului: toleranta la stres, controlul impulsurilor;
5. Domeniul starii generale: optimismul, fericirea.


Momentul aparitiei ideii de departajare a I.S. de I.E. s-a concretizat īn urma analizei acestor clasificari si analiza ideii de inteligenta sociala elaborat de catre K.Albrecht . De exemplu, īn clasificarea lui D.Goleman una din cele cinci dimensiuni – relatiile – pare sa extinda modelul si conceptul dincolo de legaturile practice. Primele patru competente fac o identificare clara a elementelor peisajului emotional intern, care influenteaza comportamentul unei persoane īn moduri fundamentale. si cu siguranta au o influenta importanta īn capacitatea unei persoane de a interactiona bine cu ceilalti. Dar īncercānd sa īncadram cu forta competentele sociale īntr-un model deja generalizat al competentei emotionale, riscam sa facem prea putin cu prea mult. Sesizam ca acelasi lucru se īntāmpla si īn celelalte clasificari. Prin urmare, cu respectul cuvenit atāt pentru Gardner, Goleman, cāt si pentru Stein si Book, se pare ca merita efortul de a combina aceste concepte ca perspective complementare. Ne putem gāndi la I.E. ca la o dimensiune a competentei interne – constiinta de sine si desfasurarea abilitatilor unor reactii emotionale. Apoi putem descrie modelul I.S. īn functie de competentele orientate spre exterior.


Īn continuarea acestei idei dorim sa prezentam un simplu dar detaliat model pentru descrierea, evaluarea si dezvoltarea I.S., elaborat de catre K.Albrecht. Acest model este alcatuit din cinci dimensiuni distincte:
1. Constiinta situationala (Situational Awarness-S) - "radar social" sau abilitatea de a studia situatiile si de a interpreta comportamentul oamenilor.
2. Prezenta (Presence-P) - "tinuta" sau īntreaga colectie de semnale pe care ceilalti le proceseaza īntr-o impresie evaluatoare a unei persoane.
3. Autenticitatea (Authenticity-A) - radarele sociale ale altora asupra comportamentului nostru.
4. Claritatea (Clarity-C)- capacitatea noastra de ai face pe altii sa coopereze cu noi.
5. Empatia (Empathy-E)- dar empatia īmpartita īntre doua persoane, ca stare a legaturilor cu alta persoana care sa creeze bazele pentru o interactie pozitiva si cooperare.
Albrecht numeste aceste dimensiuni chiar definitia I.S. si pe aceasta ca un adevarat instrument de diagnosticare pentru I.S. la care el se refera cu acronimul S.P.A.C.E.
Cu alte cuvinte este nevoie de ambele inteligente pentru succese interpersonale.
Dupa cum se poate sesiza, atāt Gardner cāt si Stein si Book, emit ideea unei inteligente intrapersonale – I.E., pentru scopuri practice si inteligenta interpersonala – competitiva īn situatii umane.
Ca o concluzie teoretica, valoarea acestei delimitari clare a conceptiilor poate sta īn oportunitatea coordonarii si interrelationarii lor, mai degraba decāt īn īncercarea restrāngerii lor īntr-un singur recipient conceptual.

II. Metodologie-cercetare

1. Obiectivele cercetarii


Problematica I.E. si mai nou a conceptului de I.S. pe care am urmarit sa-l reliefam, a devenit una puternic controversata īn toate domeniile de activitate. Din acest motiv am urmarit sa subliniem relevanta cunoasterii acestora din perspectiva mediului militar.
Aspectul de baza de la care am pornit īn cercetarea de fata se refera la cunoasterea si utilizarea conceptelor diferite de I.E. si I.S., īn mediul militar, cu scopul ulterior de a valorifica la maxim competenta profesionala.
Scopul de baza al acestei lucrari este de a descoperi diferitele caracteristici ale I.E. si apoi a scoate din rāndul acestora pe acelea care le vizeaza strict pe cele comune conceptului I.S. Adica, de a descoperi care din aceste caracteristici sunt mai mult accentuate si care din ele sunt mai putin manifeste īn mediul militar, analiza pe marginea careia s-ar putea elabora īn viitor adevarate programe de dezvoltare a acelor caracteristici īn minus. Fara a ne propune acest lucru īn cercetarea de fata, o asemenea abordare ar putea avea ca beneficiu esential cresterea performantelor angajatilor, dar si a sistemului militar īn sine. Avantajele ar fi semnificative pentru ambele parti implicate īn procesul muncii, mai ales ca īn acest context " regulile muncii sunt īn plina mutatie" [3].
Īn cercetarea īntreprinsa am īncercat sa stabilim o ierarhie a nivelului caracteristicilor I.E. si o departajare a acelor caracteristici comune cu I.S.

2. Ipoteze

1). Anticipam ca va apare ca evident factorul de supraevaluare īn momentul aplicarii scalei de autoevaluare a caracteristicilor I.E.;
2). Anticipam scoruri mai scazute la caracteristicile comune I.S.

3. Metode folosite

Metoda folosita pentru atingerea obiectivelor propuse si verificarea ipotezelor se bazeaza pe masurarea nivelului caracteristicilor I.E. din care am scos ulterior caracteristicile I.S. Aceasta a constat īn elaborarea unei "Scale de autoevaluare a I.E." la care am adaugat orientativ Testul C.P.I. ad.383.


1. "Scala de autoevaluare a I.E." - a fost elaborata pornindu-se de la clasificarea realizata de catre Stein si Book.
Aceasta este alcatuita din 15 caracteristici sau competente personale emotionale:
- Constiinta emotionala de sine – capacitatea de a recunoaste cum si de ce te simti īntr-un anumit fel;
- Caracterul asertiv - capacitatea de a exprima īn mod clar sentimentele;
- Independenta - capacitatea de autocontrol si autodirectionare tn gāndire si actiune;
- Respectul de sine - capacitatea de a-si recunoaste punctele slabesi de a te simti bine īn ciuda acestora;
- Īmplinirea de sine - capacitatea de a te simti bine la locul de munca si īn viata personala;
- Empatia - capacitatea de a vedea lumea cu ochii altora;
- Responsabilitatea sociala - capacitatea de a fi cooperant si activ īn grupul din care faci parte;
- Relatiile interpersonale - capacitatea de a construi si mentine relatii benefice pentru ambele parti;
- Testarea realitatii - capacitatea de a vedea lucrurile asa cum sunt, si nu asa cum am dori noi.
- Solutionarea problemelor - capacitatea de a defini problemele si de a gasi solutii eficiente si adecvate;
- Toleranta la stres - capacitatea de a ramāne calm īn fata evenimentelor si starilor emotionale conflictuale, fara a fi afectati;
- Controlul impulsurilor - capacitatea de a rezista impulsului de a actiona;
- Optimismul - capacitatea de a mentine o atitudine realista si pozitiva īn fata unor momente grele;
- Fericirea - capacitatea de a fi satisfacuti īn viata, de a fi plini de entuziasm.
Dupa analiza acestei scale de autoevaluare si a celor 5 dimensiuni S.P.A.C.E. a lui Albrecht, am decis sa reliefam factorii comuni ai I.S. din rāndul factorilor I.E.
Ne-am oprit la 5 dintre acestia:
- Empatia
- Responsabilitatea sociala
- Relatiile interpersonale
- Caracterul asertiv
- Flexibilitatea.


2. Testul C.P.I.ad.383 – este o varianta adaptata a testului original C.P.I., adaptare facuta pe populatia militara. Acesta a si fost unul din motivele pentru care a fost ales, dar mai mult pentru ca prin aplicare acestuia s-a īncercat elaborarea unei predictii asupra comportamentului individual si identificarea unor trasaturi specifice persoanelor care lucreaza īn mediul militar.


III. Prezentarea si interpretarea datelor

1. Lotul de cercetare


Studiul s-a desfasurat pe 3 Centre Militare din Bucuresti, pe un lot de 75 de subiecti. Acestia au vizat īntreaga categorie de personal, adica personalul civil contractual si cadrele militare pe care l-am īmpartit īn functie numar, sexe, vārsta, studii, dupa cum urmeaza:


- numarul personalului: - personal civil contractual = 37
- cadre militare = 38
- vārsta: - 22-53 ani
- sexul: - barbati = 44
- femei = 31
- studii: - medii = 50
- superioare = 26

2. Interpretarea rezultatelor

Datele obtinute cu ajutorul cercetarii prezentate a dus la conturarea unor rezultate, dupa cum urmeaza:


1. Rezultatele obtinute dupa aplicare si interpretare la "Scala de autoevaluare a I.E." sunt:


+ capacitatile cele mai accentuate, care au obtinut valori maxime:
- independenta
- īmplinirea de sine
- optimismul
- responsabilitatea sociala
- constiinta emotionala de sine, testarea, realitatii.


+ capacitatile mediu prezente:
- relatiile interpersonale
- caracterul asertiv
- fericirea
- solutionarea problemelor


+ capacitatile minim prezente:
- empatia
- toleranta la stres
- respectul de sine
- controlul impulsurilor
- flexibilitatea


+ capacitatile care nu s-au consemnat:
- empatia – 26,38%
- flexibilitatea – 8,33%
- controlul impulsurilor – 8,33%
- respectul de sine – 6,94%
- caracterul asertiv – 4,16%


2. La rezultatele obtinute dupa aplicarea C.P.I. ad. 383 am luat īn consideratie factorii care prin semnificatia definitiilor lor reflecta specificul definitiei I.S. Aceste trasaturi de personalitate consideram ca ar trebui sa fie obligatoriu necesare unei persoane cu o I.S. ridicata care sa permita acesteia o buna adaptare si dezvoltare īn mediul organizational din care face parte. si tocmai la aceste īnsusiri psihice delimitate din C.P.I. ad. 383 am īntālnit cea mai mare frecventa de scoruri critice:


- flexibilitatea
- dominanta
- eficienta intelectuala
- comunalitatea
- capacitatea de statut


3. Analiza tuturor rezultatelor.
Luānd orientativ ca studiu testul C.P.I. ad. 383 putem sesiza ca acele trasaturi de personalitate manifestate prin scoruri critice sunt tocmai cele ce zugravesc un profil psihologic caracterizat printr-o I.S. scazuta. Spunem acest lucru deoarece daca privim caracteristicile comune I.S. din "Scala de autoevaluare a I.E" sesizam ca acestora li s-au acordat de fapt cele mai mici note.


Rezultatele cercetarii in raport direct cu afirmarea sau infirmarea ipotezelor sunt:
- Referitor la prima ipoteza conform careia am anticipat a va aparea ca evident factorul de supraevaluare a caracteristicilor din "Scala de autoevaluare a I.E" s-a constatat o pondere semnificativ ridicata a notelor maxime la nivelul īntregului personal al unitatilor militare. Acest lucru se explica prin faptul ca īn ultima vreme se petrec schimbari de baza īn structura de organizare a sistemului militar, motiv pentru care atitudinea personalului este una de supraevaluare, chiar disimulativa. Īn concluzie, prima ipoteza a cercetarii se confirma.
- A doua ipoteza a luat īn considerare aparitia unor scoruri scazute la caracteristicile descrise ca apartinānd I.S. Din analiza rezultatelor si a ierarhizarii caracteristicilor I.E. comune cu I.S. se constata acest lucru. Prin urmare si cea de-a doua ipoteza se confirma.

Concluzii

Aceasta cercetare a īncercat sa schiteze o imagine a aptitudinilor I.S., dar mai ales o delimitare a acesteia de I.E. Trebuie sa adaugam ca efortul nostru a fost mai ales bazat pe stiinta bunului simt cānd am īncercat sa definim si sa extragem acele competente importante pentru I.S.


Cum cercetarea va continua, speram ca īn viitor sa putem gasii chiar tehnica masuratorilor riguroase pentru a caracteriza stiintific componentele I.S. īntr-un instrument pe care sa īl putem folosii mai ales īn domeniul militar.


Dorim acest lucru deoarece credem ca ne numaram printre cei care īnteleg ca impactul comportamentului bazat pe o inteligenta sociala dezvoltata este puternic asupra calitatii perceptiilor si moralei angajatilor la locul de munca. Pentru aceasta presupunem ca pe viitor vom putea elabora chiar adevarate modele practice de dezvoltare a I.S.


Cu toate acestea putine organizatii īn general si cu atāt mai putin sisteme ca cel militar, au programe pentru asigurarea calitatii supervizarii la toate nivelele.


Studierea, mai ales a sistemului militar prin lentilele I.S. cu siguranta ca va da nastere unei abordarii preponderent practice. Afirmam acestea deoarece consideram sistemul militar "o organizatie care se afla īn cautare de persoane cu potential īnalt (cum sunt numiti adesea viitori lideri) si care ar face bine sa īnceapa prin a alege persoanele potrivite si nu sa treaca direct la formarea lor ca persoane potrivite"[6]. Acest sistem ar trebui sa īsi asume misiunea de a continua procesul de formare al unor oameni de reflectie si de actiune, gānditori creativi si cu spirit critic, capabili sa gaseasca raspunsuri adecvate cu o evidenta īncarcatura etica, provocarilor cu care se vor confrunta pe plan profesional.


Consideram de domeniul actualului dobāndirea, dezvoltarea unor capacitati concrete, ca cele apartinānd I.S. si care sa constituie garantia pentru achizitii adecvate din punct de vedere profesional īn plan atitudinal-comportamental.


Prin urmare evaluarea minutioasa si īn profunzime a I.S. necesita un proces detaliat care īn momentul de fata ar ajunge dincolo de scopul acestei lucrari.


Īn ultimi ani, cercetatorii si expertii īn dezvoltarea organizatiilor mai ales, au īnceput sa considere anumiti factori cum ar fi I.E. ca fiind fundamentali. Cum aceasta tendinta constructiva continua, speram ca īn viitor si sistemul militar ca organizatie sa fie cuprins de fenomenul I.E. si apoi depasit de fenomenul I.S.




Bibliografie

1. Karl, ALBRECHT – "Social Intelligence – The New Science of Succes", Published by Jossey – Bass, San Francisco, California, 2006
2. Tara, BENNETT GOLEMAN – "Alchimia emotionala", Ed. Curtea Veche,2002 Bucuresti;
3. Daniel GOLEMAN – "Inteligenta emotionala", Ed. Curtea Veche,2001 Bucuresti;
4. Daniel GOLEMAN – "Inteligenta emotionala, cheia succesului īn viata", Ed. Allfa,2004 Bucuresti;
5. Daniel, GOLEMAN, R. BOYATZIS, A. MCKEE – "Inteligenta emotionala īn Leadership", Ed. Curtea Veche,2005 Bucuresti;
6. Manfred, KETZ de VRIES – "Leadership. Arta si maiestria de a conduce", Ed. Codecs, Bucuresti;
7. "Metodologia privind cunoasterea si asistenta psihologica a cadrelor militare si personalului civil";
8. Steven, STEIN, Howard E. Book – "Forta inteligentei emotionale. Inteligenta emotionala si succesul vostru", Ed. Allfa,2003 Bucuresti.


 


 

 

* Psiholog principal, C.M.S. 2 Bucuresti
** Psiholog, C.M.S. 1 Bucuresti
*** Psiholog, C.M.S. 4 Bucuresti
**** Psiholog, U.M. 01308 Bucuresti

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania