Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

PREGATIREA PSIHOLOGICA PENTRU LUPTA

MANIPULARE SI RAZBOI PSIHOLOGIC
Psiholog principal Gabi-Adriana STOICA*

 


Cuvinte-cheie:
- Arma psihologica;
- Protectie psihologica;
- Razboi informational;
- Propaganda;
- Operatii psihologice


Razboiul psihologic este o parte componenta a razboiului modern. El a devenit o generalizare si permanentizare a violentei, un nou gen de arma: arma psihologica. El se circumscrie conceptului mai larg de influenta sociala. Influenta reprezinta un fenomen fundamental al vietii individuale si sociale, vizānd modificarea atitudinilor si comportamentelor unor grupuri sau persoane.


Influentarea psihologica desfasurata de catre agresor este un tip special de influenta care se poate numi manipulare.


Numeroasele lucrari de specialitate n-au clarificat īnca raportul exact dintre manipulare si razboi psihologic. Parerile merg de la sinonimia termenilor pāna la opozitia lor. Mai mult decāt atāt: īn loc de razboi psihologic (termen la care se tinde a se renunta), se folosesc si alte concepte, cu acelasi īnteles: lupta sau agresiune psihologica, operatii/actiuni psihologice sau chiar razboi informational.


Indiferent de denumire, aceasta noua forma de razboi a devenit tot mai eficienta iar ideea ca victoria poate fi obtinuta si fara arme, doar prin convingere – nu este noua, ea a īnsotit fenomenul militar dintotdeauna.

 
Nu este īntāmplator ca zeul Ares, al razboiului, este īnconjurat de zeitele discordiei, fricii si teroarei. Cunoasterea intuitiva a psihicului uman a fost exploatata la maximum pentru a hotarī soarta razboiului de partea celui mai viclean, mai siret, mai inteligent.


Īnca acum multi ani īn urma, Sun Tzu, renumitul gānditor antic militar proslavea arta manipularii prin dezinformare, īnselare si dezbinare.


Sau binecunoscutul viclesug a lui Ulise, cu darul oferit troienilor: un cal de lemn īn care erau ascunsi grecii ce aveau sa cucereasca orasul – īntruneste toate conditiile unei manipulari moderne.


Nici geto-dacii n-au fost mai prejos īn inventarea viclesugurilor pentru a induce īn eroare adversarul cu privire la intentii sau la numarul luptatorilor.


Īn secolul nostru au aparut mijloace special destinate pentru utilizarea armei psihologice: radioul si presa si-au adus contributia mai ales īn cele doua razboaie mondiale, ca apoi, televiziunea sa domine mass-media. Ea a devenit cea mai eficace arma de manipulare psihica, asa cum o demonstreaza conflictele din ultima perioada, īn Balcani sau Irak.


Primul razboi din Golf a fost un succes total al tehnicilor de manipulare. Imaginile cu prizonieri au avut un impact emotional puternic asupra inamicului, scene ca acelea īn care soldatii irakieni ieseau din adaposturile subterane si sarutau bocancii īnvingatorilor, au contribuit substantial la demoralizarea soldatilor irakieni si la predarea īn masa a acestora (Stavre, I., 2004, pag. 107).


Al doilea razboi din Golf, īn afara formulei de includere a jurnalistilor īn cadrul unitatilor militare ce a dus la un nou model de manipulare prin transferul emotional de la soldati la jurnalisti, s-a remarcat prin cel mai acerb razboi al propagandelor, de ambele parti.


Mai convingatoare, fiindca a fost traita pe viu, este Revolutia din 1989, ce ne-a bulversat psihic cu tot felul de stiri, alarme false, zvonuri si dezinformari.


Ca urmare, s-a simtit nevoia crearii si la noi de structuri specializate pentru a oferi protectie psihologica si a se specializa īn domeniul actiunilor psihologice. Este relevanta aparitia recenta a Manualului de operatii psihologice si cresterea gradului de interoperabilitate cu structurile similare ale NATO.


Toate evenimentele si conjuncturile tot mai diverse īn care se desfasoara razboiul contemporan pun tot mai acut problema definirii sau redefinirii agresiunii psihologice si relevarea dimensiunii ei manipulative.


Exista mai multe definitii ale razboiului psihologic ce corespund doctrinelor politico-militare ale unor mari puteri sau organizatii.


Francezii au lansat conceptul de actiuni īn cāmp psihologic ce vizeaza doua nivele de organizare. Primul se refera la consolidarea psihomorala proprie prin actiuni de aparare sau protectie psihologica. Al doilea nivel cuprinde actiuni de demoralizare, intoxicare si dezinformare a inamicului (Hentea, C., 2002, p. 15).


Doctrina romāneasca din 2001 aderase initial la o formula asemanatoare privind actiunile psihologice.


Definitia NATO pentru operatii psihologice (PSYOPS) la care a aderat si doctrina noastra militara īn 2003, se refera la acele actiuni psihologice desfasurate īn timp de pace, criza sau razboi, īndreptate asupra unor audiente inamice, prietene sau neutre, īn scopul influentarii atitudinii si comportamentului acestora īn vederea realizarii obiectivelor politice si militare (Hentea, C., 2004, p. 40).


Īn dictionarul american de termeni militari, razboiul psihologic se refera la folosirea planificata a propagandei si a altor actiuni psihologice, cu scopul de a influenta opiniile, emotiile si comportamentul grupurilor straine inamice, īntr-un mod care sa sprijine īnfaptuirea obiectivelor nationale (Sima, T., 2004, p. 230).


Lasānd la o parte faptul ca nu este prea clar ce se īntelege prin obiective nationale, noua politica NATO pare ca vrea sa se departajeze de operatiile de īnselare militara, de dezinformare, de minciuna, de propaganda.


Cu alte cuvinte, vrea sa dea o aura de rationalitate, de corectitudine, de nepartinire si de moralitate noului razboi psihologic. Dupa parerea mea, asta este tot o forma subtila de manipulare pentru a fi mai credibila.


Influentarea psihologica desfasurata de agresor, nu poate avea decāt un singur sens, unul negativ (Hariuc, C., 1994, p. 28), deci, manipulativ.


Din cauza conotatiei negative pe care o are termenul de manipulare din perioada regimurilor totalitare, fasciste, agentii de influentare au facut tot posibilul sa mascheze acest scop major al agresiunii.


Manipularea este un tip special de influentare desfasurata de catre agentul agresor, ce-si urmareste īn primul rānd interesele, dar asta nu īnseamna īntotdeauna daune, prejudicii aduse victimei – tinta, mai ales īn conditiile razboiului contemporan.


Conceptul īn sine de manipulare lasa libertate de interpretare. Poate de aici provine toata confuzia terminologica sub care se analizeaza si comenteaza fenomenul razboiului psihologic.


Indiferent ce sens alegem, cel larg de influenta sociala de tip special sau cel restrāns, de influenta īn discordanta cu interesele manipulatilor, razboiul psihologic are telul de a manipula.


Vorbim de manipulare "atunci cānd o anume situatie sociala este creata premeditat pentru a influenta reactiile si comportamentul manipulatilor īn sensul dorit de manipulator" (Ficeac, B., 2004, p. 30).


Conflictul militar este, īn sine, un teren propice fenomenului manipularii. Factorii de risc ai cāmpului de lupta si situatia–limita īn care se afla militarul care trebuie sa traiasca atāt pacea, cāt si razboiul, ca doua stari distincte de normalitate, fac deja vulnerabila starea psihica a luptatorului.


Daca agresiunea psihologica mai urmareste si punctele sensibile, nevralgice ale adversarului, perspectiva de a provoca panica, deruta, confuzie, capitulare, este foarte mare.


Actiunile de subminare a starii psihomorale a adversarului, reducerea capacitatii de rezistenta psihica si a vointei de a lupta pot īncepe īnainte de declansarea actiunii armate, uneori, nemaifiind nevoie sa se ajunga aici. Operatiunea "Sustinerea democratiei" din Haiti, din 1994 n-a necesitat nici un foc de arma (Mihai, V., Infocom, nr. 3/1996, p. 21- 27).


O alta trasatura a manipularii este caracterul indirect, de la distanta, īntre cel care manipuleaza si cel manipulat (de obicei prin intermediul mass-media) ducānd la o relatie sociala nefireasca, īnstrainata, anxioasa, frustranta.


Īn primul rānd, se actioneaza asupra inconstientului, unde forta sugestiei este deosebit de mare si individul actioneaza sub o presiune de care nu este constient. De aceea, fisurarea sau chiar schimbarea sistemului de referinta poate fi mai usor provocata prin formule soc (sloganuri) puternic emotionale.


Cāt de departe poate ajunge manipularea, ne-o dovedeste dublul proces de dezumanizare, atāt a agresorilor, cāt si asupra victimelor. Se poate ucide cu sānge rece, din convingere, numai datorita inocularii ideii ca ceea ce omoara nu sunt oameni (exemplul milioanelor de evrei omorāti sau aruncarea bombelor atomice la Hiroshima si Nagasaki). La aceasta se adauga procesul dezindividualizarii ce creste spiritul agresiv. (Ficeac, B., 2004, p. 20 - 28, 40 – 42).


Legat de acest aspect nu trebuie uitat faptul ca presiunea grupului poate avea ca efect si anihilarea gāndirii proprii. Neglijarea acestui principiu a dus la greseli costisitoare, cum ar fi, distrugerea flotei americane la Pearl Harbour sau accelerarea ofensivei militare din Vietnam – pentru ca, īn procesul de decizie a primat spiritul de echipa, unitatea, īn ciuda ezitarilor si īndoielilor unor membri ai comisiilor (Janis, 1972, citat de Oberle, DeVisscher, P., 2001, p. 313).


Manipularea persista si dupa ce conflictul armat s-a stins. Desfasurata pe o perioada lunga de timp, de ordinul anilor, ea poate duce la remodelarea psihologica a unor mari colectivitati umane. Īn acest caz, se produce cunoscutul "paradox al influentei" prin care, cu cāt s-a actionat mai mult timp asupra psihicului, cu atāt rezistenta la manipulare este mai mare. Probabil ca astfel se explica fanatismul religios sau etnic si impenetrabilitatea totala la manipulare a atentatorilor sinucigasi.


Si, īn sfārsit, se vorbeste de manipulare psihologica si de manipulare informationala, desi ambele se īntrepatrund.


Manipularea psihologica are īn vedere o serie de procese si fenomene ce stau la baza schimbarii conduitei. Citam o parte din ele: tendinta spre echilibru cognitiv si emotional, disonanta cognitiva, nevoia de recunoastere, afiliere sau securitate, efectul carismatic, fenomenul de sugestie controlata. Printre tehnicile ce ilustreaza eficacitatea acestor efecte sau fenomene, despre care se tot vorbeste, sunt "tehnica piciorului–īn–usa", "tehnica usii–īn–nas", tehnica momelii, tehnica manipularii prin perceptie subliminala.


Manipularea informationala este modalitatea de baza prin care se realizeaza manipularea. Extensia mass-mediei, posibilitatea de a receptiona īn timp real orice eveniment de pe glob, dezvoltarea tehnologiilor comunicationale, diversificarea suporturilor ce transmit informatia, fac din razboiul informational o emblema a lumii contemporane ce readuce īn discutie delicatul subiect al propagandei.


Termenul propaganda avea initial un sens neutru, acela de a raspāndi credinta, apoi o opinie, o doctrina oarecare.


Propaganda continua sa fie asociata cu minciuna si manipularea. Prin modul de a putea īmpleti adevarul cu falsul, ea este, īntr-adevar, forma principala prin care se poate actiona asupra constiintei si sentimentelor.
Poate fi deschisa (oficiala) si ar corespunde, īn conditii de razboi, modernelor servicii de relatii publice – si acoperita (īsi ascunde provenienta), avānd la baza calomnia, ponegrirea, defaimarea. Aceasta, la rāndu-i poate fi neagra si cenusie īn functie de gradul de acoperire si procedeele folosite.


Propaganda neagra este cea mai eficienta, abordeaza temele cele mai acute si lasa impresia sa īsi are sursele pe teritoriul inamicului.


Ea poate folosi mijloace dintre cele mai perverse ce provoaca stare de panica, deruta, tensiune, nesiguranta, prin zvonuri, alarme false si apeluri telefonice, santaj, imitarea vocii unor personalitati cunoscute sau presiunea psihologica asupra lor (amenintari, sechestrare). Este foarte posibil ca si arma – informationala a terorismului sa faca parte cāteodata din panoplia mijloacelor folosite.


Īn propaganda cenusie, nu se specifica sursa dar nu se declara fatis īmpotriva adversarului, abordānd subiecte senzationale ce vulnerabilizeaza publicul.


Īn functie de metoda predominanta folosita, propaganda poate avea suport emotional, faptic sau persuasiv (Cristea, D. p. 387).


Prima urmareste provocarea deliberata a unor trairi si adeziuni afective puternice, utilizāndu-se imagini, formule verbale si simboluri cu mare īncarcatura emotionala. Aceasta propaganda sta la baza manipularii populatiei cu un nivel foarte scazut al instruirii, mai ales īn zonele de pe glob, unde predomina saracia si analfabetismul.


Propaganda cu suport faptic are la baza fapte cāt mai concrete dar special alese, dupa criteriile dorite si se īmpleteste īn general cu cea persuasiva, prin utilizarea abila a regulilor retorice pentru captarea afectiva si intelectuala a auditoriului.


Daca manipularea este o componenta curenta a vietii sociale contemporane, fiind legata nemijlocit de exercitarea puterii si a controlului social, se pune problema rezistentei la manipulare si contracararea ei.


Masurile privesc atāt planul personal, cāt si cel institutional. De mare importanta este asigurarea unei protectii psihologice de calitate. si cum "confruntarea se produce pe terenul psihic al omului, acolo unde se formeaza opiniile, convingerile si atitudinile, cāstiga cel care reuseste primul si mai consistent sa īntareasca sau sa modifice īn sensul dorit trairile psihice ale luptatorului" (Hariuc, 1994, p. 65). Este necesara stabilitatea convingerilor, potentarea trasaturilor de personalitate pentru a face fata situatiilor limita, dar si cunostinte teoretice legate de psihologia sociala.


Strategia activitatilor de contracarare trebuie sa vizeze sursa (de unde provine manipularea), factorii care intermediaza comunicarea, motivatia, mijloacele tehnice folosite, caracteristicile tintelor vizate, monitorizarea permanenta a efectelor provenite datorita manipularii, dar si datorita contracararii ei. Toate acestea necesita resurse umane, materiale si financiare, de care nu dispun toate tarile mici si mijlocii.


La nivel individual, se cere un nivel de analiza si autoanaliza aprofundat, alternarea momentelor de detasare cu cele de implicare (Ficeac, 2004, p. 194), identificarea discontinuitatilor, cautarea motivatiilor ascunse, folosirea si compararea unor surse de informare independente si chiar o anumita independenta fata de gāndirea de grup.


***


De manipulare nu putem scapa usor. Razboiul psihologic este razboiul cu noi īnsine. Suntem manipulati, dar de fapt, ne manipulam singuri, nimeni nu ne obliga.


Omul este un microcosmos si cine stapāneste legile acestui univers, stapāneste īntreaga lume, detine puterea, inclusiv cea militara.


Daca agresiunea este un atribut al puterii si puterea īnseamna cunoastere, victoria este de partea celui care stie mai multe.


Īn cazul nostru, īnseamna a fi la curent cu cercetarile stiintifice privind psihicul uman si principiile lui de functionare īn grupul social, īnseamna aprofundarea cunoasterii de sine, dar si a celorlalti, a ceea ce este dincolo de sine, care se īntoarce la sine īntr-un mod īmbogatit. Nu mai exista un "al nostru" pur, totul este influenta, este rezultatul diversilor factori, cu un rol bine definit pe parcursul īntregii vieti. Totul este manipulare, constienta sau nu, negativa sau pozitiva, īn functie de interesele cui sunt satisfacute. Cel care manipuleaza are constiinta sigura a beneficiilor pe care le urmareste, prin influentarea imperceptibila a persoanei sau grupului vizat. Dar cel influentat, cel care-si schimba comportamentul din convingere sau din anumite ratiuni pe care le īntelege, o face si el tot pentru "interesul lui". La un moment dat, nu cumva aceste interese sunt relative si cel care lupta pentru a obtine suprematia prin manipulare, s-ar putea la un moment dat, sa lupte īmpotriva lui īnsusi ?! Dreptul de a interveni pentru a face dreptate, pentru a instaura democratia nu e cumva un bine īntors pe dos ?! E un "bine" al celor influentati, dar este si un " rau" al amāndurora: agentul si tinta manipularii – schimbarea se face, dar fara convingere, fara a īntelege de ce au ales schimbarea. Nu cumva insuficienta patrundere a sensurilor istoriei īi transforma din manipulatori īn victime ale propriei lor manipulari ?!


Este un conflict din care sigur va cāstiga doar stiinta manipularii, ca arma a cunoasterii si autocunoasterii. Razboaiele vin si trec, victoriile se transforma īn esecuri si invers, judecatorii istoriei sunt trecatori si deci partinitori. Numai manipularea ramāne vesnica, ca arma a amagirii si a trezirii, ca arma care nu ucide, ci doar otraveste, si ceea ce este mai important, nu mori, ci, dimpotriva, renasti, dupa ce otrava a fost eliminata. Unii nu vor s-o elimine…




BIBLIOGRAFIE


1. Cathala, Henri- Pierre, Epoca dezinformarii, Editura militara, Bucuresti, 1994;
2. Cracsner, C. E., Elemente de psihologie militara, Editura Academiei de Īnalte Studii Militare, Bucuresti, 2003;
3. Cristea, D., Tratat de psihologie sociala, Editura Protransilvania;
4. DeVisscher, Pierre, Neculau, A. (coordonatori), Dinamica grupurilor, Texte de baza, Polirom, 2001;
5. Duta, Victor, Razboiul īmpotriva mintii noastre, Editura Icar, Bucuresti, 2002;
6. Ficeac, Bogdan, Tehnici de manipulare, Bucuresti, Nemira, 2004;
7. Golu, P., Fenomene si procese psihosociale, Editura stiintifica si enciclopedica, Bucuresti, 1989;
8. Hariuc, C., Protectia īmpotriva agresiunii psihologice, Editura militara, Bucuresti, 1994;
9. Hentea, Calin, Propaganda fara frontiere, Nemira, Bucuresti, 2002;
10. Hentea, Calin, Arme care nu ucid, Nemira, Bucuresti, 2004;
11. Le Bon, Gustave, Psihologia maselor, Editura stiintifica, Bucuresti, 1991;
12. Sima, Tudora, Fenomene psihosociale contemporane, Bucuresti, 2004;
13. Stavre, Ion, Reconstructia societatii romānesti prin audiovizual, Bucuresti, Nemira, 2004.
14. x x x – Pregatire psihica pentru lupta, Manual, Editura militara, Bucuresti, 1993;
15. x x x - Razboiul psihologic īn conceptia principalelor state capitaliste, Editura militara, Bucuresti, 1972;
16. x x x –Revistele Infocom, Statul Major General, Sectia de asigurare psihologica a armatei,. nr. 3/1990; 2 si 3/1994; 2/1995 si 1, 2, 3/1996;
17. x x x – Spirit militar modern nr. 11- 12/2004.

 

 


 

 

* Centrul Militar Judetean Dāmbovita
 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania