Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

TRAININGUL - O MODALITATE EFICIENTA DE MANAGEMENT AL STRESULUI ĪN
ORGANIZATIA MILITARA

Annemari Moise*
Vlad Glaveanu
**

 


Lucrarea de fata īncearca sa abordeze trainingul ca modalitate eficienta de management al stresului īn organizatia militara. Dupa o definire exacta a reactiei la stres, am mers catre marcarea pasilor importanti pentru demararea unui astfel de proces. De ce trainigul? Pentru ca acesta se bazeaza īn special pe interactiune, experienta si comunicare, aspect care favorizeaza procesul de īnvatare la vārsta adulta organizationala.


I. Cāteva dintre elemente definitorii ale stresului

Cercetatorii au demonstrat ca īn Europa mai mult de 40 de milioane de oameni sunt afectati de stresul datorat locului de munca. Stresul la locul de munca este responsabil pentru milioane de zile lucratoare neutilizate īn fiecare an si pentru milioane de concedii de boala. Desi cifrele care reflecta pierderile umane si banesti sunt semnificative, multe īntreprinderi nu realizeaza cāt afecteaza stresul la locul de munca viata economica. Biroul de Statistica a Muncii din SUA numeste efectele stresului ocupational ca reactii Neurotice la stres. Atāt SUA cāt si Uniunea Europeana vor acorda o atentie deosebita problematicii stresului īn anii urmatori.


Un raport recent al European Working Conditions Observatory arata ca munca la un nivel ridicat al intensitatii aduce cāstiguri doar pe termen scurt. Plusul financiar obtinut de o companie īn urma cresterii eficientei se transforma īn paguba pe termen lung datorita cheltuielilor celor afectati de stres. Īn anul, 2001, de exemplu īn Olanda s-au pierdut 6 miliarde de euro din cauza zilelor de munca īn care angajatii stresati au lipsit de la serviciu, sau din cauza īnlocuirii lor masive, iar o parte din bani au fost cheltuiti pe concedii medicale. Studiul arata ca prevenirea stresului costa de 3 ori mai putin decāt tratarea efectelor acestuia. Autorii raportului au ajuns la concluzia ca īn 7 state membre ale Uniunii Europene - Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Olanda, Spania si Suedia, stresul este favorizat de controlul prea stric exercitat de superiori asupra angajatilor, de sarcini monotone, prea complexe īn raport cu responsabilitatile.


Selye descrie stresul ca avānd patru variatii fundamentale, dispuse pe doua dimensiuni: distresul vs. eustresul si hiperstresul vs. hipostresul.


Termenul de "eustres" desemneaza nivelul unei stimulari psihoneuroendocrine moderate, optime, care mentine echilibrul si tonusul fizic si psihic al persoanei, starea de sanatate si induce o adaptare pozitiva la mediu. Stresul ce depaseste o intensitate critica, a carei valoare variaza īn limite largi de la individ la individ, este desemnat prin termenul de "distres".


Distresul este provocat de supraīncarcari, suprastimulari intense si prelungite, care depasesc resursele fiziologice si psihologice personale, rezultānd scaderea performantei, insatisfactie, tulburari psihosomatice si fizice (Thoits, Hannam, 1979; Ursin, Murison, 1984).


Īn majoritatea cercetarilor stresul este masurat īn termeni de "solicitare" din partea mediului adresata individului si īn termeni de raspunsuri negative ale acestuia la solicitarile externe. Unii cercetatori ca Selye, evocasera eustresul, insistānd asupra satisfactiei pe care un individ o poate obtine īn urma unei tensiuni exterioare, or acest tip de satisfactie este rareori evocat si mai putin masurat. Astfel Payne gasise īntr-unul din studiile sale ca din cele 43 de puncte ale chestionarului, 9 fusesera considerate ca foarte satisfacatoare.


Uneori, stresul profesional este considerat ca un element pozitiv, cu efect benefic asupra performantelor. Aceasta se refera la “eustress" care se traduce prin activarea, mobilizarea resurselor individuale. Este important sa se faca distinctie īntre “eustress" si “distress", ca o stare de stres cu efecte benefice, respectiv cu efecte negative asupra sanatatii. Īn conditiile īn care o exigenta a mediului profesional este motivanta pentru individ, aceasta actioneaza ca un factor de stres pozitiv. Īn acelasi timp, daca o constrāngere este perceputa ca neplacuta, dificila si se manifesta permanent, ea poate conduce la stress (“distress“) si la efectele sale negative.


Luānd īn consideratie cercetarile anterioare am reusit sa desprindem doua dimensiuni fundamentale ale conceptului de eustres, iar la capatul diametral opus poate fi asociate dimensiunile conceptului de distres. Modul īn care au fost conceptualizate dimensiunile ne apartin, aplicarea la cāmpul psihologiei organizationale fiind pāna acum prea putin investigata.

o Dimensiunea mobilizatoare si motivanta a resurselor individului.
Aceasta dimensiune presupune manifestarea unui comportament de lupta, un comportament ofensiv, īn ideea de a da tot de a nu renunta indiferent de eventualele piedici care ar putea aparea, fiecare din acestea avānd rolul de a da un imbold de a īndārji si mai mult individul pentru obtinerea succesului.
o Dimensiunea demobilizatoare si demotivanta a resurselor individului
Prin asociere la polul celalalt se va manifesta un comportament de renuntare a individului, care va fi caracterizata printr-un abandon sau printr-o refugiere īn consumul unor substante.
o Dimensiunea de adaptare a individului la mediu, la situatie.
Aceasta dimensiune presupune manifestarea unui comportament necombativ, īn care individul accepta situatia chiar daca nu este de acord cu ea, doar pentru a prevenii aparitia unui conflict.
o Dimensiunea de adaptare defectuasa a individului la mediu, la situatie
Aceasta dimensiune presupune manifestarea unui comportament necombativ, īn care individul accepta situatia chiar daca nu este de acord cu ea, facānd apel la reactii care fie īl vor conduce catre o stare de frustrare, fie va īncerca gasirea unui tap ispasitor.

II. Stresul si organizatiile militare

Cunoasterea modului unic īn care individul reactioneaza la stres īsi gaseste o utilitate deosebita īn cazul structurilor militare. Explicatia este simpla: stresul este un fenomen deloc strain de activitatea īn cadrul organizational militar. Pentru a ne convinge de acest adevar vom trece pe scurt īn revista cei opt factori identificati de literatura de specialitate (Z. Bogathy, Manual de psihologia muncii si organizationala, Ed. Polirom, Iasi, 2004) ca stresori la locul de munca si vom sublinia impactul lor asupra organizatiilor militare:


a. Stilul de conducere. Este unul prin excelenta unul autoritar īnsa unul īn care este posibil ca individul, mai ales cel aflat la baza ierarhiei, sa resimta neconsultarea si neimplicarea īn luarea deciziilor si īn modificarile la locul de munca ca factor de stres (sentimentul lipsei de control sau sigurnata).
b. Statutul, rolul īn organizatie. Īn acest caz se poate vorbi uneori de un nivel mult prea īnalt al responsabilitatii la locul de munca. De aici deriva tensiunea datorata fricii de a nu termina la timp sau a nu face fata tuturor sarcinilor.
c. Cariera. Īn acest punct exista doua surse majore de stres. O posibilitate este aceea ca individul sa resimta ca frustranta lipsa de avansare pe scara ierarhica. Alta este aceea ca o avansare recenta sa provoace stres datorita sentimentului noutatii si a incertitudinii privind noile responsabilitati.
d. Decizie si control. Asociat cu stilul de conducere, predispune la neconsultare īn anumite situatii.
e. Relatii la locul de munca. Stresul se manifesta ca urmare a izolarii fizice sau sociale sau a legaturii slabe sau tensionale cu superiorii.
f. Proiectarea locului de munca. Organizatiile militare predispun īn anumite cazuri la sarcini de munca repetitive si monotone. Unii indivizi pot resimti lipsa de competenta.
g. Sarcina de munca si ritmul de munca. Īn structurile militare deciziile se iau adesea rapid iar aplicarea lor nu trebuie īntārziata. Se instaleaza adesea sentimentul de suprasolicitare.
h. Programul de lucru. Este īn mod cert unul inflexibil sau mult prea putin flexibil. Uneori este solicitat lucrul suplimentar sau exista perioade supraīncarcate īn activitati (care apar regulat sau spontan).


Avānd īn vedere toate acestea putem concluziona ca studierea reactiei la stres īn mediul organizational militar se prezinta ca o autentica necesitate, pentru ca numai o buna cunoastere a acestuia va putea conduce catre rezultate semnificative īn procesul de management al stresului.

III. Trainingul-implicatiile practica a cunoasterii reactiei la eustres-distres īn organizatia militara

Din cercetarile initiate cu privire la cunoasterea reactiei la eustres-distres au fost desprinse o serie de implicatii practice valoroase pentru managementul stresului. Astfel acestea au vizat procesul de selectie, apoi procesul de formare a grupurilor de munca, cel de interventie, de consiliere īn cariera, de analiza a performantelor si nu numai.


Punctul asupra caruia ne-am oprit la nivelul acestei lucrari este procesul de training. Uitati-va la oamenii din montagne russes. Unii stau īn spate cu ochii īnchisi, cu dintii strānsi. De-abia asteapta sa ia sfārsit chinul si sa ajunga pe pamānt solid; īn fata sunt avizii, cautatorii de senzatii tari, care savureaza fiecare picaj abrupt si sunt nerabdatori sa se urce īnca o data īn urmatoarea tura. La mijloc se afla cei nonsalanti, chiar plictisiti. Toti traiesc aceeasi experienta - o tura īn montagne russes - īnsa reactioneaza cu totul diferit la ea: stres pozitiv, stres negativ si poate chiar lipsa stresului.


Trainingul este un proces de īnvatare, iar despre īnvatare putem spune ca nu are vārsta. "Schimbarea psiho-comportamentala" ce caracterizeaza actul īnvatarii depaseste nivelul copilului si tānarului. Chiar daca nu sub forma activitatii clasice de predare-īnvatare, educatia este realizata la vārsta adulta prin diverse cai si are un impact diferentiat īn functie de trasatuirile individuale si īn functie de mediul social si profesional de provenienta. Cu alte cuvinte, nu toate categoriile profesionale profita īn egala masura de formele de educatie a adultilor. Acestea se cer particularizate dupa tipul de activitate. Din acest punct de vedere, mediul militar solicita o formare continua, o permanenta īmbunatatire a abilitatilor, o formare a acelor deprinderi care sa permita realizarea sarcinilor īntr-un timp optim si cu un consum redus al resurselor. Aceste rezultate īnsa nu sunt gata formate, ci necesita timp si energie pentru a se transforma īn realitate.


Īn ultimele decenii, īntre formele de educare a adultilor s-a impus "trainingul", cuvānt care desemneaza ansamblul de metode (īn special de tipul exercitiului) care stimuleaza asimilarea de cunostinte si/sau formarea de abilitati. Daca tradus īn limba romāna "training" duce cu gāndul la "antrenament" el este cu mult mai mult decāt o simpla exersare. De aceea, īn literatura romāneasca de specialitate s-au evidentiat doua concepte inter-relationate: formare si formator. Putem nota o tendinta evidenta de a apropia trainingul de ideea de "abilitate" mai mult decāt de cea de "cunostinte". Mai mult, trainerul este privit ca un formator sau chiar un facilitator. El nu este profesorul care preda si care evalueaza ci este persoana care "ghideaza" adultul īn procesul de īnvatare, de perfectionare si transformare de sine. Trainerul trebuie, īn acest sens, sa faca dovada unor calitati precum: respectul pentru profesie si participant, cunoasterea temelor propuse, responsabilitate si entuziasm, natura sociabila, relaxata, īncrezatoare. Nu trebuie uitat niciodata faptul ca trainerul este de fapt un catalizator al īntregului proces si ca, īn lipsa acestor trasatuiri personale, actul de īnvatare nu se va realiza sau cel putin nu va atinge toata gama de finalitati prestabilite.


Pe lānga toate calitatile mentionate mai sus trainerii care īsi propun sa īsi desfasoare activitatea īn mediul militar trebuie sa faca dovada responsabilitatii, a unei foarte bune gestiuni a timpului, a corectitudinii si a rigorii īn prezentare, a seriozitatii si auto-disciplinei, dar mai ales a unei bune cunoasteri a activitatii pe care cadrele carora li se adreseaza programul, o desfasoara. Numai asa se vor putea situa la un nivel de egalitate, nivel care fara doar si poate reprezinta o variabila aparte pentru succesul acestui demers. De ce sunt toate acestea necesare? Deoarece de cele mai multe ori trainerul joaca un rol de exemplu pentru grupul de participanti. Reusita unui model de training depinde de acest factor. Sa presupunem ca, īn timpul trainingului, trainerul ar manifesta conduite sau ar exprima atitudini care contravin celor impuse de mediul de activitate al participantilor (īn exemplul nostru, ar glumi peste masura, ar īntārzia, ar promova libertatea absoluta a individului īn defavoarea normelor de grup sau al celor organizationale etc.). Exista īn acest caz doua conditii doua tipuri de risc. Primul ar fi ca participantii sa se simta contrariati, sa resimta disonanta dintre propriul sistem de valori si cel al trainerului, caz īn care s-ar dezvolta o atitudine defensiva care ar elimina disponibilitatea de a īnvata. Al doilea caz, desi mai rar īntālnit, este acela īn care participantii (sau cel putin o parte a lor) ar fi "sedusi" de atitudinea trainerului si ar considera ca aceasta este cea adecvata, ceruta chiar, din moment ce persoana din fata lor a fost investita cu sarcina de a īi ajuta sa se perfectioneze.


Īnainte de a prezenta pe scurt principalele tipuri de training este necesar sa distingem īntre "teaching" (de la englezescul "teacher" care īnseamna profesor) si "training". Daca īn cazul predarii accentul cade īn special pe cunostinte si aspectele didactice ale īnvatarii, īn cazul trainingului cel mai important factor este experienta. Īn fapt, participantii la training īnvata prin experimentare, īnvata din experienta lor trecuta si din experienta altora. Acest fapt face ca trainingul sa aiba un aspect interactiv, dinamic (o atentia deosebita este acordata "dinamicii de grup"). Trainingul este indicat atunci cānd vorbim despre educatia adultilor. Orice design de training respecta experienta de viata a adultului si conduce la amplificarea acesteia. Adultul se simte respectat, competent, pus īn valoare. Acest din urma element face ca trainingul sa aiba o utilitate cu atāt mai mare īn cazul structurilor militare, caci efectele sale sunt demne de subliniat: sporirea īncrederii īn sine, a coeziunii de grup, a capacitatii de a auto-analiza si de inter-cunoastere.


Īn esenta, trainingul este de doua tipuri: de continut si de proces. Pentru a īntelege mai bine īnsa aceasta diferentiere este indicat sa prezentam pe scurt "teoria icebergului". Facānd o analogie cu un iceberg, expertii considera īnvatarea īn timpul unui training ca fiind o treime continut (adica ceea ce se afla la suprafata apei) si doua treimi proces (care nu se observa, fiind sub nivelul apei). Atunci cand ne propunem sau ne este solicitata sustinerea unei teme printr-un training, vom īncerca sa transmitem participantilor cunostinte legate de tema respectiva (teorii, modele, scheme) sau o vom discuta pur si simplu īn vederea oferirii de informatie. Acesta este elementul de continut. Īn acelasi timp īnsa, prin exercitiile si sarcinile propuse, vom crea o anumita dinamica personala si de grup. Participantii vor simti, vor gāndi, vor reactiona iar modul īn care fac aceste lucruri īmbraca o forma procesuala care poate si trebuie sa fie constientizata. Acesta este elementul de "proces". Poate parea dificil sa realizam o separare clara a continutului de proces iar acest lucru este datorat faptului ca ele sunt intim relationate. Ce trebuie retinut este faptul ca la īntrebarea "ce?" vom raspunde prin punctarea elementelor de continut iar la īntrebarea "cum?" prin punctarea celor de proces. Concluzionānd, trainingurile de continut pun accent pe informatiile obtinute de participanti (de exemplu, traininguri la care se doreste abilitarea participantilor īn a utiliza o tehnologie noua) iar īn cele de proces accentul cade pe formarea abilitatilor sociale si de auto-cunoastere (de exemplu, un training de tip teambuilding).


Avānd īn vedere toate elementele prezentate mai sus consideram ca fiind extrem de utila īn mediul organizational militar organizarea de traininguri care sa aiba ca tematica stresul si managementul stresului. Aceste traininguri sunt atāt traininguri de continut cāt si de proces (cu alte cuvinte participantii obtin si cunostinte si deprinderi).


Īnainte de a realiza designul acestui tip de training este necesar sa stabilim scopul si obiectivele pe care dorim sa le atingem. Acestea trebuie sa fie realiste si cuantificabile (prin mijloce calitative si cantitative) pentru ca ele vor ghida atāt construirea designului specific de training cāt si evaluarea eficientei sale.
Īn esenta scopul general care ghideaza livrarea unui training pe tema stresului este formulat īn urmatorii termeni: "īmbunatatirea si exersarea capacitatii de gestionare a stresului". Gama obiectivelor care conduc la atingerea acestui scop (destul de larg formulat) este īn consecinta foarte mare si vom enumera o parte dintre ele mai jos (retinānd faptul ca, pe masura ce ne propunem un numar mai mare de obiective, durata trainingului creste, putānd sa ajunga de la trei zile la o saptamāna):
1. La finalul triningului participantii vor putea sa defineasca stresul.
2. La finalul trainingului participantii vor putea sa listeze factorii stresori.
3. La finalul triningului participantii vor putea sa diferentieze īntre eustres si distres.
4. La finalul triningului participantii vor putea sa descrie reactia de tip eustres si reactia de tip distres.
5. La finalul triningului participantii vor putea sa identifice propria reactie la stres.
6. La finalul triningului participantii vor putea sa analiza consecintele reactiei la stres.
7. La finalul trainingului participantii vor putea numi principalele tipuri de raspuns la stres sub un raport triplu: fiziologic, psihologic, social.
8. La finalul triningului participantii vor putea sa dezvolte abilitatea de a controla propria reactie la stres sub raportul starii emotionale.
9. La finalul triningului participantii vor putea sa identifice modalitatile prin care distresul poate sa fie transformat īn eustres.
10. La finalul triningului participantii vor putea sa evalueze necesitatea de a elimina distresul si de a manifesta o reactie de tip eustres.
11. La finalul triningului participantii vor putea sa identifice resursele interioare care favorizeaza o rectie de tip eustres.
12. La finalul triningului participantii vor putea sa stabileasca legaturi īntre reactia la stres si satisfactia īn munca.
13. La finalul triningului participantii vor putea sa stabileasca legaturi īntre reactia la stres si eficienta īn munca.
14. La finalul triningului participantii vor putea sa evalueze reactia la stres a oamenilor cu care lucreaza.
15. La finalul triningului participantii vor putea sa identifice elementele care pot conduce la un raspuns de tip eustres īn cazul grupului.


Aceste obiective (formulate mai sus din dorinta de a exemplifica) sunt atinse diferentiat īn functie de timp, de numarul de participanti ca si de pregatirea lor īn domeniu. Mai este necesar sa precizam faptul ca, īnainte de a realiza designul efectiv de training este imperativ sa fie realizata o diagnoza amanuntita a grupului care va urma trainingul sau cel putin a tipului si a nivelului reactiei la stres. De asemenea este indicat ca participantii sa fie chestionati direct īn legatura cu nevoile si dorintele lor raportate la un training de management al stresului. Acest fapt va conduce la o conturare mult mai clara si mai adecvata a obiectivelor si, īn consecinta, la o crestere a crestere semnificativa a sanselor de reusita ale trainingului.


Īn planul organizatiilor militare, anticipam ca rezultate generale ale realizarii unui training de gestionare a stresului urmatoarele:
- Militarii si vor putea constientiza propria reactie la stres, vor promova conceptul de stres pozitiv, lucru care īsi va pune amprenta asupra personalitatii lor dar si asupra personalitatii organizatiei militare si va atrage cresterea productivitatii si a profitului;
- Militarii īsi vor putea controla mai bine reactiile emotionale si comportamentale īn situatiile de stres.
- Armonia īn relatiile dintre militari va conduce catre un numar mai mic de conflicte de munca. Participantii se vor exprima cu mai multa usurinta si se vor adapta unul īn functie de celalalt. De asemenea se va īnregistra o diminuare a numarului conflictelor si īntre militari;
- Militarii nu vor mai resimtii asa de intens teama de nou, de necunoscut adaptānd strategii de management al stresului capabile sa le creeze o adaptare īn functie de situatia nou creata;
- Cresterea īncrederii va atrage dupa sine o crestere a satisfactiei militarilor si o mai mare eficeinta la locul de munca.


Rezultatele expuse doresc sa puna īn evidenta impactul complex pe care capacitatea de a gestiona stresul o are asupra dinamicii din cadrul oricarei organizatii, cu atāt mai mult a uneia de tip militar. Atingerea obiectivelor trainingului de management al stresului favorizeaza toate aceste rezultate. Este necesar sa realizam īnsa faptul ca ele sunt destul de ambitioase (mai ales ca urmaresc schimbari la un nivel profund, al atitudinilor si al tipului de reactivitate) si de aceea este cel mai probabil ca trainingul sa aiba nevoie de mai multe sesiuni ulterioare sau de includerea sa īntr-un program mai amplu de educare a adultului.
Pasul care urmeaza stabilirii obiectivelor este acela al elaborarii designului, al alegerii metodelor si tehnicilor de training potrivite. Aceasta munca cere un deosebit efort de a anticipa, de a crea, de a organiza. Īn fapt, nu orice design de training se potriveste fiecarui grup de participanti. Īn mod traditional, activitatile desfasurate īntr-un training sunt:


- Expunerea;
- Dezbaterea si argumetarea;
- Discutiile dirijate si euristice;
- Lucrul īn grupuri mici;
- Studiile de caz;
- Experientele structurate si analiza lor;
- Simularea;
- Jocul de rol etc.


Fiecare dintre acestea se desfasoara conform unei metodologii specifice si necesita resurse materiale si de timp bine definite (prezentarea detaliata a acestora nu īsi gaseste īnsa locul īn acesta lucrare). Īn cazul unui training tinut pentru organizatii militare toate mijloacele de mai sus sunt indicate īnsa īntr-un mod diferentiat. Consideram ca deosebit de utile īn acest caz: dezbaterile, lucrul īn grup mic, discutiile dirijate si simularile. Militarii au astfel ocazia de a exprima propriile opinii, de a observa reactiile celor din jur si de a constientiza modul personal de a reactiona. Simularile sunt de o reala valoare, ele punānd militarii efectiv īn situatii de stres, acest situatii fiind īnsa fictive, controlate. Analiza acestor experiente aduce un cāstig extraordinar īn planul dezvoltarii personale si a grupului. Cunoastere inter-personala este liantul care sporeste coreziunea de grup si, din acest punct de vedere, trainingul reprezinta ocazia excelenta de a construi grupuri armonioase, echipe centrate pe sarcina.


Īn final nu putem īncheia fara a descrie ceea ce consideram a fi cea mai valoroasa veriga a unui training, mai ales unul de proces, si anume procesarea experientei. Acesta se poate realiza prin mai multe cai īnsa experienta noastra ne-a convins de faptul ca una dintre cele mai eficiente este cea denumita īn literatura de specialitate prin sintagma E.I.A.G. Aceste initiale provin de la patru termeni care se transforma īn etape ale procesarii: E - experienta, I - identificare, A - analiza si G - generalizare. Astfel, orice situatie sau exercitiu realizate īn timpul trainingului constituie īn sine o experienta atāt pentru individ cāt si pentru grup (sau pentru grupul mic īn care s-a lucrat). Īn continuare vom lucra pe un exemplu pentru a ilustra mai bine modul de realizare al unui E.I.A.G. si pentru a sugera relevanta sa practica.


Sa presupunem ca grupul de militari simuleaza o anumita situatie de criza de genul ordinelor ce trebuie emise si exercutate īntr-un timp mult prea scurt. Fara a intra īn detalii inutile pentru noi acum, mai precizam ca toata activitatea se desfasoara conform unor specificatii clare date de traineri (se ofera scenariul sau cadrul ca si timpul de lucru pentru luarea deciziei). Dupa terminarea exercitiului militarii sunt solicitati ca, individual, sa identifice un anumit moment extrem de important pentru ei din timpul activitatii, un moment īn care au simtit ca s-a schimbat ceva īn comportamentul lor si al grupului. Acesta experienta clar definita (care este descrisa amanuntit pentru a nu fi confundata de grup cu alt moment similar) este baza de pornire a procesarii. Grupul de militari se pune de acord cu privire la un moment pe care toti īl gasesc ca relevant. Apoi, odata procesul identificarii īncheiat, se trece la analiza. Aceasta are trei niveluri de baza. Se identifica propriile trairi din timpul experientei, apoi propriile gānduri iar apoi comportamentul sau reactia specifica din momentul respectiv. Acestea sunt īmpartasite grupului. Īn acest mod se realizeaza un cadru ideal pentru realizarea auto si inter cunoasterii. Īn cazul nostru, militarii au ocazia de a analiza modul personal de a reactiona la stresul generat de necesitatea de a lua o decizie rapida īn timpul jocului simulat. Descoperirile personale sunt corelate cu cele ale altor membri si cu dinamica de ansamblu a grupului īn momentul respectiv. Īn final se realizeaza generalizarea, moment īn care fiecare militar ofera grupului propria īnvatatura cu privire la experienta traita si, implicit, la tema discutiei, aceea a stresului (modul īn care este el trait si efectele sale). Trainerul stabileste apoi o concluzie (etapa generalizarii) īn care se regasesc sintetizate experientele participantilor.


Acesta este calea optima de īnvatare deoarece ofera participantului sentimentul ca este ascultat, ca este valorizat, ca are īn el resursele pentru a controla situatiile de stres. Concluziile extrase sunt trecute prin filtrul fiecarei persoane īn parte si astfel vor constitui o ocazie de a medita asupra evenimentelor parcurse. Īn acest mod, grupul de training este capabil sa se dezvolte iar participantii sa traiasca o "experienta completa". Astfel de trairi conduc la construirea grupului si, nu īn ultimul rānd, la construirea de sine.




Biblografie


1. Bogathy Zoltan - Manual de psihologia muncii si organizationala , Polirom, Iasi, 2004
2. Chirica Sofia - Inteligenta organizatiilor, Presa Universitara Clujana, Cluj-Napoca, 2003
3. Cooper C.L., Cooper R.D., Eaker L.H. - Living with stres , London: Penguin Books, 1988
4. Johns Gary - Comportament organizational, New York / Avenel: Gramercy Books, 1998
5. Mircea Miclea - Stres si aparare psihica, Ed. Presa Universitara Clujana, Cluj-Napoca, 1997
6. Moise Annemari - Realitati organizationale: vārsta si stresul, Editura Lumen, Iasi, 2006
7. Selye H.- The stres of my life. - Toronto: McClelland and Stewart, 1977
8. Selye H. The stres of life /(editie revazuta). - New York: McGraw-Hill, 1978.
9. Zlate M.- Introducere īn psihologie / ed. a 2-a (revazuta si adaugita). - Bucuresti: Casa de editura si presa "sansa" S.R.L., 1996
10. Zlate M - Tratat de psihologie organizationala, Polirom, Iasi, 2004


 


 

 

* Psiholog drd., A.N.I. Bucuresti
** Student, Universitatea Bucuresti
 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania